•   Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen R0037-3013 29.08.2022-31.12.2022  5 op  (STV221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
    - analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
    - käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
    - osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä

    Vastuuopettaja

    Anne Hiller-Ikonen

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Osoitettu Canvas-oppimisympäristössä

    Toteutustapa

    Huom! toteutukseen/aikatauluun voi vielä tulla muutoksia ja päivityksiä.

    Opintojakson osat::
    Osa.1. Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen toteutuu kontaktitunteina sekä verkko-tehtävinä toteutuksen Canvas -työtilassa. Työskentely verkkoympäristössä sekä itsenäisesti että ryhmässä. Orientaatiotunti toteutuu Zoomissa tai kampuksella riippuen päivän muusta opetuksesta. Opettaja Anne Hiller-Ikonen. Orientaatiotunnilla mukana alumni Ida Paunio-Kylätie.

    Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.

    Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op.
    Työskentely verkkoympäristössä ja osallistuminen lähiopetukseen Tikkurilan kampuksella . Opettaja: Anne Suvitie, vierailevat asiantuntijat

    Vastuuopettaja:
    Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi) osa 1. Kouluterveydenhuolto
    Anne Suvitie( anne.suvitie@laurea.fi) osa 2.Seksuaaliterveyden edistäminen

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Osa 1. KTH verkkokurssi 3 op : Verkkototeutus: blogikirjoitus ja kirjalliset tehtävät. T1--K5. Kirjallisiin tehtäviin ja blogikirjoitukseen on olemassa tarkennetut arviointikriteerit Canvasin KTH -työtilassa.

    Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä sekä aktiivista osallistumista lähiopetukseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    29.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 21.08.2022

    Ryhmä(t)
    • STV221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Anne Hiller-Ikonen, Anne Suvitie

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Seksuaaliterveyden edistäminen: ILO -intercultural learning online

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Osa.1. Orintaatiotunti ja kontaktitunnit ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa. Verkkotehtävien ajankohdat ilmoitetaan toteutuksen Canvas -työtilassa.
    Työtila avautuu ja esitellään orientaatiotunnilla,

    Osa 2. Lähiopetus kts. aikataulut PAKKI.

    Läsnäolovelvollisuus orientaatiotunnilla.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Osa.1. 3 op = 81 h Kontaktiopetus 24 h ja työskentely verkossa 57 h
    Osa 2. 2op x 27h opiskelijan työtä, josta lähiopetus 16h.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa.1.:
    • Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
    • Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
    • Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
    • Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
    • Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
    Osa.2:
    •Lapsen ja nuoren seksuaalisuus
    •Seksuaalisuuden portaat
    •Seksuaalioikeudet
    •Seksuaalisuus terveydenhoitajan työssä
    •Seksuaalisuus monikulttuurisesti ja monimuotoisesti
    •Työkaluja seksuaaliterveyden edistämiseen