Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0037-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 08.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Joni Heikkilä
  • Sari Haapa
  • Heidi Jokinen

Vastuuopettaja

Heidi Jokinen

Ryhmät

  • STG220KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuotokurssina (kampuksella työskentelyä sekä itsenäistä keskustelua ja ryhmätyötä verkossa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kivimäki, S. ym. 2020. Tietopaketti alakouluikäisten kouluterveydenhuollosta. e-Pooki. OAMK.
Kunttu, K. ym. 2011. Opiskeluterveys. Duodecim.

Sekä muut verkko-opetustilassa päivitetyt materaalit ja linkit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Täysin itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja ja tehtävät)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Käytännön esimerkit työelämästä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
Työskentelyä kampuksella ja verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä.

11.01.2022 klo 08.30 - 11.45 Orientaatiotunti (koulu-ja opiskeluterveys sekä seksuaaliterveys) Otaniemi 217 Heidi Jokinen ja Sari Haapa, (pakollinen)

19.1.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastus-ryhmätyötehtävän tekoa, ohjausta Zoomissa (yhteinen aloitus) Heidi Jokinen

31.1. klo 8.30-15.45 Asiantuntijaluentopäivä Otaniemi 218 Heidi Jokinen ja Sari Haapa

15.2.2022 klo 13.30-15.30 Otaniemi 217 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Heidi

16.2.2022 Ryhmätehtävän tekoa, vapaaehtoista ohjausta saatavilla klo 8.30-10 Zoomissa Heidi

22.2.2022 Terveystarkastus-ryhmätehtävien esitykset klo 8.30 - 11.45 Zoom Heidi (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)

14.03.2022 klo 09.30 - 11.30 Vapaaehtoista ohjausta saatavilla blogitehtävien tekoon Zoomissa Heidi

Ryhdintarkastukset Otaniemessä (pvämäärä lähempänä)

7.3.2022 klo 8.30-15.45 Otaniemi 327 Seminaari (blogien esittäminen) Heidi Jokinen ja Sari Haapa (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)

15.03.2022 klo 10.15 - 15.45 Simulaatiopäivä Otaniemi (Heidi ja Sari)

Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. Sari Haapa

-itsenäistä työskentelyä Canvasissa (verkko-opintoina), verkkoluentoja, oppimispäiväkirja
-arviointi HYV-HYL (täydennettävä)



Osa 2 seksuaaliterveyden osuus täysin itsenäisesti verkko-opintoina Canvasissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä

Seksuaaliterveys:
2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:

• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä

Osa 2 Seksuaaliterveys:

• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Heidi Jokinen (heidi.jokinen@laurea.fi)

-Perusopinnot oltava suoritettuna
-Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto on osa terveydenhoitotyön syventäviä opintoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 3 op : Verkkokeskustelua, terveystarkastus- ja ammatillinen blogikirjoitus-ryhmätehtävät sekä niiden esittäminen. T1--K5. Kouluterveydenhuollon opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa (Canvas).
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä.

Hylätty (0)

Suoritus hylätään jos tyydyttävän tason arviointikriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA;
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.