Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0037-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

15.04.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Heidi Jokinen
  • Irma Karhu

Vastuuopettaja

Heidi Jokinen

Ryhmät

  • STG219SA
    Terveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
  • STG219SN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina (ryhdintarkastus läsnäoloa)

Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
Työskentely verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä. Vastuuopettaja Heidi Jokinen (heidi.jokinen@laurea.fi)

24.8.2021 Orientaatiotunti klo 12.30-15.45 (Otaniemi 212) Heidi Jokinen ja Sari Haapa, kouluterveydenhoitaja kertomassa työstään (pakollinen)

26.8.2021 Ryhdintarkastus-harjoitukset klo 12.30 - 15.45 (Otaniemi 324, 325) Irma Karhu (pakollinen)

27.9.2021 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa klo 08.30-11.45 (Zoom) Heidi Jokinen ja Sari Haapa

11.10.2021 Seminaari (blogien esittäminen) klo 8.30-15.45 (Zoom) Heidi Jokinen ja Sari Haapa (pakollinen)



Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. Sari Haapa

Vapaaehtoinen suoritusvaihtoehto jo toukokuussa (Anu Pellinen)

-ryhmätehtävät joita tehdään verkkovälitteisesti

-verkkoluennot keväällä 2021:

5.5.2021 klo 16-18

12.5.2021 klo 16-18

19.5.2021 klo 16-18

26.5.2021 klo 16-18

Syksyllä 2021 toteutus verkko-opintoina

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Verkko-opetustilassa päivitetyt materaalit ja linkit

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Käytännön esimerkit työelämästä
Opettajaharjoittelija edustaa oman alansa asiantuntijuutta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa 1 Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
24.08.2021 Orientaatiotunti (Otaniemi 212)
16.09.2021 Terveystarkastukset kouluterveydenhuollossa (Zoom)
22.09.2021 Terveystarkastukset opiskeluterveydenhuollossa (Zoom)
27.09.2021 Ryhdintarkastus-harjoitukset (Otaniemi 330)
28.09.2021 Ryhdintarkastus-harjoitukset (Otaniemi 327)
11.10.2021 Blogien esitykset (Zoom)


Osa 2 seksuaaliterveyden osuus suoritettavissa samoin syksyllä 2021, mutta nyt myös mahdollista suorittaa se aiemmin, jo keväällä 2021. Kevätsuorituksesta kiinnostuneet ilmoittautukaa opintojaksolle mielellään 15.4. mennessä (Sari Haapa)
Seksuaaliterveyden kevätluennot Zoomissa 4x2h toukokuun aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
3op = 3 x 27h = 81h josta verkkoluentoja 6h ja itsenäistä työskentelyä 75h

Seksuaaliterveys:
2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta/verkkoluentoja 8 h
• Verkkoluento/luentomateriaalin katsominen 4x2h
• Materiaaliin perehtyminen
• Yksilötehtävien palautus

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:

• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä

Osa 2 Seksuaaliterveys:

• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Lisätietoja opiskelijoille

-perusopinnot on suoritettuna

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. KTH verkkokurssi 3 op : Verkkototeutus: Verkkokeskustelu, blogikirjoitus sekä sen esittäminen, kirjalliset tehtävät. T1--K5. Kouluterveydenhuollon verkko-opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa.
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä.

Hylätty (0)

Suoritus hylätään jos tyydyttävän tason arviointikriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA;
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.