Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.10.2020 - 06.11.2020

Ajoitus

09.11.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Marika Kivistö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Avoimen AMK:n tarjontaan ja erityisesti työttömille kohdennettu.

Opintojakson sisällöt:
ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
ryhmät ja niiden ohjaus
erilaiset ohjaustyylit
osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Opintojakso koostuu seuraavista osista:

1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä. Sisältää myös verkko-opetusta tarpeen mukaan.
2. Itsenäinen työskentely.
3. Oppimistehtävät: Omat oppimistavoitteet, erilaiset ryhmien ohjausharjoitukset, oppimispäiväkirja/oma työkalupakki, kirjatentti ryhmässä.
4. Integroitu osuus: Työelämäyhteistyönä toteutettu ohjaustapahtuma.

Aika ja paikka

Monimuoto-opetus, Hyvinkään kampus. Osa opetuksesta tapahtuu verkkoympäristössä (esim verkkovuorovaikutus), tästä sovitaan tarkemmin yhdessä ryhmän kanssa. Pienryhmät voivat itse määrittää toiminta-aikansa ja paikkansa.

Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus:

Mönkkönen Kaarina, 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.

Aarnio, H. Diana -malli. Opetuksellinen verkkokeskustelu. https://blogs.helsinki.fi/valt-opekesk/dianamalli/

Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90.
Keskinen, J. ym. 2012. Asiakastyö kohtaamisena - reseptejä vastavuoroisuuteen.



Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksessa toteutetaan ohjaustapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ma 9.11. 11.00-13 Johdanto kurssille ZOOM(läsnäolovelvollisuus)
pe 20.11 10 – 12 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
Ti 15.12. 8.30 -15.45 Seminaaripäivä ja kurssin reflektointi ja yhteinen päätöstilaisuus (läsnäolovelvollisuus)

Lisäksi kurssiin sisältyy luentoja, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä, joihin opiskelijan tulisi myös varata aikaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksessa työskennellään yhdessä pienryhmissä viikoilla 47-50. Ryhmät sopivat omista aikatauluistaan.

Sisältö ja sen jaksotus

1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op).
Kohtaaminen, dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutussuhteen ilmiöt. Lähiopetus, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, ryhmätentti.

2. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op): Ryhmäilmiöt ja ryhmien ohjaaminen. Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, videointitehtävä pienryhmässä + reflektio.

3. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op). LbD-malliin perustuva, yhdessä työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjaustapahtuma: asiakasryhmän ohjaustapahtuma/keskustelutilaisuus, joka toteutetaan pienryhmissä. Tai vaihtoehtoinen Case-tehtävä oman pienryhmän kanssa. Ohjattu pienryhmätyöskentely, LbD toteutus, vertaisarviointi ja oppimispäiväkirja/oma työkalupakki (palautetaan opintojen lopussa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Tavoitteiden asettaminen ja itsearviointi: hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja/ oma työkalupakki vuorovaikutusharjoituksista: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50%
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50%


Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.