•   Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus R0030-3030 09.11.2020-18.12.2020  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
    - kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
    - toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
    - ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

    Vastuuopettaja

    Marika Kivistö

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjallisuus: Mönkkönen Kaarina, 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Aarnio, H. Diana -malli. Opetuksellinen verkkokeskustelu. https://blogs.helsinki.fi/valt-opekesk/dianamalli/ Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. Keskinen, J. ym. 2012. Asiakastyö kohtaamisena - reseptejä vastavuoroisuuteen. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.

    Toteutustapa

    Avoimen AMK:n tarjontaan ja erityisesti työttömille kohdennettu.

    Opintojakson sisällöt:
    ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
    dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
    ryhmät ja niiden ohjaus
    erilaiset ohjaustyylit
    osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
    ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

    Opintojakso koostuu seuraavista osista:

    1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä. Sisältää myös verkko-opetusta tarpeen mukaan.
    2. Itsenäinen työskentely.
    3. Oppimistehtävät: Omat oppimistavoitteet, erilaiset ryhmien ohjausharjoitukset, oppimispäiväkirja/oma työkalupakki, kirjatentti ryhmässä.
    4. Integroitu osuus: Työelämäyhteistyönä toteutettu ohjaustapahtuma.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
    Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
    1) Tavoitteiden asettaminen ja itsearviointi: hyväksytty/täydennettävä
    2) Oppimispäiväkirja/ oma työkalupakki vuorovaikutusharjoituksista: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50%
    3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50%


    Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    09.11.2020 - 18.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    09.10.2020 - 06.11.2020

    Paikkoja

    20 - 60

    Yksikkö

    Laurea Porvoo, sote

    Opettaja(t)

    Marika Kivistö

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Toteutuksessa toteutetaan ohjaustapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Ma 9.11. 11.00-13 Johdanto kurssille ZOOM(läsnäolovelvollisuus)
    pe 20.11 10 – 12 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
    Ti 15.12. 8.30 -15.45 Seminaaripäivä ja kurssin reflektointi ja yhteinen päätöstilaisuus (läsnäolovelvollisuus)

    Lisäksi kurssiin sisältyy luentoja, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä, joihin opiskelijan tulisi myös varata aikaa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Toteutuksessa työskennellään yhdessä pienryhmissä viikoilla 47-50. Ryhmät sopivat omista aikatauluistaan.

    Sisältö ja sen jaksotus

    1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op).
    Kohtaaminen, dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutussuhteen ilmiöt. Lähiopetus, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, ryhmätentti.

    2. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op): Ryhmäilmiöt ja ryhmien ohjaaminen. Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, videointitehtävä pienryhmässä + reflektio.

    3. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op). LbD-malliin perustuva, yhdessä työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjaustapahtuma: asiakasryhmän ohjaustapahtuma/keskustelutilaisuus, joka toteutetaan pienryhmissä. Tai vaihtoehtoinen Case-tehtävä oman pienryhmän kanssa. Ohjattu pienryhmätyöskentely, LbD toteutus, vertaisarviointi ja oppimispäiväkirja/oma työkalupakki (palautetaan opintojen lopussa).

    Aika ja paikka

    Monimuoto-opetus, Hyvinkään kampus. Osa opetuksesta tapahtuu verkkoympäristössä (esim verkkovuorovaikutus), tästä sovitaan tarkemmin yhdessä ryhmän kanssa. Pienryhmät voivat itse määrittää toiminta-aikansa ja paikkansa.

    Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista.