Marika Kivistö
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Kirjallisuus: Mönkkönen Kaarina, 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Aarnio, H. Diana -malli. Opetuksellinen verkkokeskustelu. https://blogs.helsinki.fi/valt-opekesk/dianamalli/ Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. Keskinen, J. ym. 2012. Asiakastyö kohtaamisena - reseptejä vastavuoroisuuteen. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.
Avoimen AMK:n tarjontaan ja erityisesti työttömille kohdennettu.
Opintojakson sisällöt:
ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
ryhmät ja niiden ohjaus
erilaiset ohjaustyylit
osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä. Sisältää myös verkko-opetusta tarpeen mukaan.
2. Itsenäinen työskentely.
3. Oppimistehtävät: Omat oppimistavoitteet, erilaiset ryhmien ohjausharjoitukset, oppimispäiväkirja/oma työkalupakki, kirjatentti ryhmässä.
4. Integroitu osuus: Työelämäyhteistyönä toteutettu ohjaustapahtuma.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Tavoitteiden asettaminen ja itsearviointi: hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja/ oma työkalupakki vuorovaikutusharjoituksista: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50%
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50%
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.
09.11.2020 - 18.12.2020
09.10.2020 - 06.11.2020
20 - 60
Laurea Porvoo, sote
Marika Kivistö
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
3 op
H-5
Toteutuksessa toteutetaan ohjaustapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.
Ma 9.11. 11.00-13 Johdanto kurssille ZOOM(läsnäolovelvollisuus)
pe 20.11 10 – 12 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
Ti 15.12. 8.30 -15.45 Seminaaripäivä ja kurssin reflektointi ja yhteinen päätöstilaisuus (läsnäolovelvollisuus)
Lisäksi kurssiin sisältyy luentoja, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä, joihin opiskelijan tulisi myös varata aikaa.
Toteutuksessa työskennellään yhdessä pienryhmissä viikoilla 47-50. Ryhmät sopivat omista aikatauluistaan.
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op).
Kohtaaminen, dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutussuhteen ilmiöt. Lähiopetus, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, ryhmätentti.
2. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op): Ryhmäilmiöt ja ryhmien ohjaaminen. Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, videointitehtävä pienryhmässä + reflektio.
3. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op). LbD-malliin perustuva, yhdessä työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjaustapahtuma: asiakasryhmän ohjaustapahtuma/keskustelutilaisuus, joka toteutetaan pienryhmissä. Tai vaihtoehtoinen Case-tehtävä oman pienryhmän kanssa. Ohjattu pienryhmätyöskentely, LbD toteutus, vertaisarviointi ja oppimispäiväkirja/oma työkalupakki (palautetaan opintojen lopussa).
Monimuoto-opetus, Hyvinkään kampus. Osa opetuksesta tapahtuu verkkoympäristössä (esim verkkovuorovaikutus), tästä sovitaan tarkemmin yhdessä ryhmän kanssa. Pienryhmät voivat itse määrittää toiminta-aikansa ja paikkansa.
Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista.