Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0029-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

14.01.2021 - 29.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Paula Väliaho

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • SSB221KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita
- tuntea ihmisen kasvun ja kehityksen lähtökohtia
- hahmottaa sosiaalialan asiakkuutta ja erilaisia elämäntilanteita

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena/hybridinä Hyvinkäällä keväällä 2021. Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä on Canvas. Opintojakson viestintäkanavana toimii pääsääntöisesti saapumisryhmän SSB221KN oma Teams-kanava.

Opintojakson puitteissa toteutetaan yhteistyötä ja vierailukäyntejä eri yhteistyökumppaneilla. Yhteistyön puitteissa tutustutaan mm. sosiaalialan asiakasryhmiin. Opintojaksoon sisältyy pienryhmätyöskentelyä, johon on tarjolla ohjausta. Opintojakson läsnäoloa edellyttävät opetuskerrat on merkitty lukujärjestykseen.

Opintojaksolla on mukana opettajaopiskelija Sanna Koivuniemi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus esitellään Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson puitteissa tehdään yhteistyötä/vierailukäyntejä mm. Hyvinkään kaupungin nuorisopalveluiden ja Lemmilän lastenkodin kanssa. Lisäksi opiskelijat tutustuvat pienryhmittäin johonkin vapaavalintaiseen toimijaan tilanteen sallimissa rajoissa.

Yhteistyö Hyvinkään kaupungin kanssa luo pohjaa mahdolliselle hanketyöskentelylle.

Opiskelijoiden tulee tehdä PRM-merkintä tehdystä yhteistyöstä. PRM-kirjauksista ohjeistetaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson seuraavilla opetuskerroilla on läsnäolovelvollisuus:

14.1. klo 8.30 - 11.45
21.1. klo 8.30 - 11.45
25.1. klo 12.30 - 15.45
3.2. Lemmilä-käynnillä on läsnäolovelvollisuus
16.2. klo 8.30 -11.45 tentti
16. ja 17.2. klo 12.30 - 15.45 läsnäolovelvollisuus oman pienryhmän ohjauksessa (kesto 45 min)
3. ja 4.3. klo 12.30 -15.45 välisenä aikana, oman ryhmän ohjaustoteutuksessa läsnäolovelvollisuus
19.3. klo 8.30 - 15.45

Opintojakson tehtävien viimeiset palautuspäivät on merkitty opintojakson lukujärjestykseen. Tutkintosäännön mukaiset 2. ja 3. palautuspäivä ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole yhteisiä kv-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lähiopetus ja tavoitetehtävä 2 op
Tentti 1 op
Seminaaritehtävä 1 op
Kokoava tehtävä 1 op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan sosiaalialan asiakastyön perusteisiin ja lähtökohtiin. Sosionomin kompetensseihin tutustutaan opetuksen ja käytännön tehtävien kautta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arviointi tarkentuu opintojakson aikana.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä opiskelija voi saada arviointimerkinnän lisäksi myös sanallista palautetta. Kolmannen palautuspäivän puitteissa palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada korkeinta arvosanaa. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Osa tehtävistä on pienryhmä-, osa yksilötehtäviä.