Paula Väliaho
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Opintojakson kirjallisuus on esitetty opintojakson Canvas-tilassa. Myös itsenäiseen tiedonhakuun on mahdollisuus lähdekritiikin muistaen.
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena osin Hyvinkään kampuksella, osin etänä syyslukukaudella 2022. Opintojaksolla on opetusta, ohjausta, pienryhmätyöskentelyä sovittujen kumppaneiden kanssa sekä itsenäistä työskentelyä. Opintojakson lukujärjestys löytyy Pakissa. Aikataulutetun ohjauksen lisäksi opiskelijalla/pienryhmällä on mahdollisuus myös muuhun ohjaukseen tarpeen mukaan ja opiskelijan aloitteesta.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintojaksolla arvioitavat osat on ilmaistu tämän toteutussuunnitelman kohdassa "Ajankäyttö ja kuormitus".
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä, jotka on esitetty alla.
01.09.2022 - 12.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Hyvinkää, sote
Paula Väliaho, Sanni Einovaara
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintojakson laatukriteerit ovat nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
3 op
2 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Näyttö- ja työn opinnollistamissuorituksesta pitää olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin, joka tapauksessa ennen opintojakson orientaatiota. Näyttöesitykset on aikataulutettu opintojakson aikatauluun 15.9.
Opintojaksolla pienryhmät työskentelevät yhteistyössä valitsemansa avainkumppanin kanssa. Avainkumppanin puitteissa toteutetaan sekä pienryhmä- että yksilötehtävä. Yhteistyöstä tulee tehdä PRM-kirjaus.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opetuksessa/ohjauksessa on läsnäolovelvollisuus:
* 9.9. orientaatio
* 22.9. oman pienryhmän ohjaus
* 9.12. seminaari
Tehtävien ensimmäiset palautuspäivät löytyvät paitsi opintojakson lukujärjestyksestä, myös Canvas-tilasta ko. tehtävän kohdalta. Canvas-tilasta tehtävän kohdalta löytyy myös tutkintosäännön mukaiset toinen ja kolmas palautuspäivä. Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voit saada myös sanallista palautetta, kolmannen palautuspäivän puitteissa tehdystä palautuksesta ei voi saada kiitettävää arvosanaa.
HUOM! Vuoden 2022 polkuopiskelija: viimeisen tehtävän ensimmäinen palautuspäivä on 12.12. Palauttamalla tehtävän sen puitteissa voit saada opintojakson arvioinnin vuoden 2022 aikana.
Keväällä 2022 ei ole varmoja tietoa kv-yhteyksistä. Syksylle 2022 on suunniteltu Laurean kv-viikkoa, samoin opiskelijoilla voi olla kv-yhteyksiä, joita mahdollisuuksien mukaan voidaan hyödyntää opintojakson opetuksessa.
Opintojakso jakautuu seuraaviin arvioitaviin osiin:
* vaikuttavuus, 2 op
* yhteiskunnallinen vaikuttaminen, 2 op
* rakenteellinen sosiaalityö, 1 op
Arvioitavien osien tehtäväpalautukset jaksottuvat opintojakson ajalle jossain määrin kuitenkin opintojakson loppuun painottuen. Opintojakson opetus sisältyy arvioitaviin osiin. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden