Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: PK00BT78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Auli Hietanen
  • Jussi Järvi

Vastuuopettaja

Auli Hietanen

Ryhmät

  • TOP222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa itseään ja suunnitella omaa kehittymispolkuaan
- tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilötyössä
- kuvata esihenkilötyön valmentavan ja vastuullisen roolin
- määritellä esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen periaatteet
- kuvata esihenkilötyön roolin työhyvinvoinnissa

Toteutustapa

Työpajatyöskentely, luennot ja verkkotehtävät
Sisältö:
Itsensä kehittäminen
Valmentavan esimiehen taidot ja työkalut
Coaching, mentorointi, sparraus
Työyhteisön kehittäminen
Työhyvinvoinnin kehittäminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävien tukimateriaaliksi valittavana esim.
Huippunaiset - menestystarinoita, Tukiainen Marketta ja Villanen Jaana
Lean in - naiset ja menestymisen taito. Sandberg Sheryl
Tilannetaju - päätä paremmin, Åhman Helena ja Gustafsberg Harri
Mielen valmentamisella optimaaliseen suoritukseen, Gustafsberg Harri
Lisää vaihtehtoista opiskelumateriaalia ilmoitetaan tunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kolme kontaktikertaa Tikkurilan kampuksella sekä verkko-opiskelu kontaktien välillä. Vähintään 2 / 3 kontaktikerrasta läsnäolovelvollisuus.
Ajat ja paikat kannattaa tarkistaa Pakista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Verkkotehtävät tehdään kontaktien ulkopuolella.

Sisältö ja sen jaksotus

Luentomateriaalit sekä aiheseen liittyvä kirjallisuus, joka ilmoitetaan Cancas-työtilassa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa annettujen tehtävien tekeminen ja kontakteille osallistuminen. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä