Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen tulevaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BL18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Susanna Kivelä

Ryhmät

  • NYA319KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K19, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa tulevaisuuksien- ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin toimintaympäristön monitoroinnista strategiseen päätöksentekoon
- arvioida tulevaisuustietoa ja soveltaa ennakoinnin menetelmiä tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä
- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuus- ja teknologiaennakointitietoa sekä soveltaa sitä palvelukehittämisen ja strategisen suunnittelun tukena

Toteutustapa

Luennot, workshop-työskentely, itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Lähipäivät Leppävaaran Laurea
11.1., 2.2. sekä 7.3. klo 9 - 16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Laurea LibGuides – liiketalous – Tulevaisuudentutkimus
• Wilenius, M. and Kurki, S., “Surfing the Sixth Wave: Exploring the Next 40 years of Global Change” https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/julkaisut/e-tutu/Documents/eBook_2012-10.pdf
• Jakamistalous ja alustatyö https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_3+2018.pdf
• Geenitegnologia https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf
• Suomen sata uutta mahdollisuutta https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_1+2018.pdf
• Pentti Malaskan muistokirja https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/esittely/pentti-malaska/Documents/Pentti-Malaska-Ennalta_nakija_edella_kulkija.pdf
• Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen e-julkaisut http://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/julkaisut/e-tutu/Sivut/home.aspx
• Millenium project http://www.millennium-project.org/
• Club of Rome http://www.clubofrome.org/
• TOPI tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali http://www.tulevaisuus.fi/topi/topi_vanha/kokohakemistosivut/kokossm.htm
• eDelfoi tulevaisuudentutkimuksen metodiyhteisö kehittäjille ja tutkijoille http://edelfoi.ning.com/
• Tulevaisuudentutkimuksen väitöskirjoja http://www.utu.fi/fi/yksikot/tva/tutkimus/vaitoskirjat/Sivut/home.aspx
• Practical guide for facilitating a futures workshop https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/kehittamispalvelut/futuresfocus/Documents/futures-workshops.pdf
• Playbook for Strategic Foresight & Innovation https://www.lut.fi/web/en/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation
• Tieteellinen julkaisu: Technological Forecasting and Social Change

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ensimmäisenä lähipäivänä esiteltävä työelämätoimeksianto

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähipäivät Leppävaaran Laurea
11.1., 2.2. sekä 7.3. klo 9 - 16.30

Sisältö ja sen jaksotus

1. Lähipäivä:
Mitä tulevaisuudesta voidaan tietää?
-tulevaisuuksista tietäminen, tulevaisuustiedon luonne, ennakoinnin prosessi ja ennakoinnin menetelmät
-teknologiaennakointi sekä erilaiset näkökulmat teknologiaan muutosajurin
Miten asiakkaan/loppukäyttäjän tulevaisuuden tarpeita ja ekosysteemiä voidaan tutkia ja miten ottaa ne huomioon uusia digitaalisia palveluita suunniteltaessa?
Miten digitalisaatiota ja sen vaikutuksia tulevaisuuden palveluihin voi ennakoida?
2. Lähipäivä:
Tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin työkalut ja menetelmä ja työpajatyöskentelyn käyttö digitaalisia palveluita luotaessa
-Tulevaisuustiedon analysointi
-Tulevaisuustaulukko
-Tulevaisuuskuvat
3. Lähipäivä:
SciFi –lukupiin reflektio
Jaksotehtävän sparraus

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tehtävä ei ole toimeksiannon mukainen tai palautetaan vasta toisen toteutuksen alettua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.