•   LK-projekti: Laskentatoimen projekti (P2P-muotoinen toteutus) LK00BK48-3006 24.08.2021-14.12.2021  15 op  (HLBV21SN) +-
    Vastuuopettaja

    Tarja Hartikainen

    Toteutusmuoto

    47% Lähiopetus, 53% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tomperi: Käytännön kirjanpito. Mielellään mahdollisimman uusi painos.Kirjasta on myös verkkoversio https://sfx.nelliportaali.fi/nelli01b?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=11330000000001424&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc& Verkkomateriaali Canvasin oppimisalustalla. Projektimateriaali OneNotessa, jonne myös pääsy vasta opintoihin hyväksymisen jälkeen. Projektin aihepiiriin tarvittava muu lähdeaineisto, joka valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

    Toteutustapa

    Projekti tehdään P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa. Toimeksiantojen mukaisesti opintoihin sisältyy esimerkiksi juokseva kirjanpito, arvonlisäverotus, laskutus, palkanlaskenta, tilinpäätöksen tai välitilinpäätöksen laatiminen, veroilmoitus sekä taloushallinnon tietojärjestelmän käyttäminen. Projektin tietoperustan opiskelua tuetaan videoin ja harjoituksin Canvasissa. Projekti sopii myös monimuoto-opiskelijoille, joilla on mahdollista työskennellä tiimin kanssa tiistaipäivät. Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, voimme sijoittaa opiskelijan toisiin, samaa moduuliosaamista tuottaviin opintoihin. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

    Canvas työtila avautuu 23.8.ja tällöin voit halutessasi aloittaa sen avulla opinnot vaikka heti keventääksesi tulevaa työmäärää. Pre-briiffistä ja varsinaisesta briefistä lähetetään vielä erillinen kutsu. Ohjaajatapaamiset aina tiistaisin klo 10 alkaen tilassa 223. Ohjaustapaamisen kesto riippuu ohjaustarpeesta.Tiistai siis olisi varattava tiimin yhteiseksi työskentelypäiväksi. Muu työskentely on itsenäistä aikaan ja paikkaan sitomatonta opiskelua tai tiimin yhdessä sopimaa työskentelyä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Laurean arviointikehikon mukaisesti (Taso 1).

    Projektin arviointi perustuu opetussuunnitelman tavoitekuvaukseen ja Laurean arviointikehikon vaatimustason 1 kriteeristöön, jonka sisältöä kuvataan alempana. Kriteeristön mukaan arvosanaa ei lasketa keskiarvona, vaan esimerkiksi arvosanan 4 saadakseen opintosuoritusten on oltava vähintään tasolla 4 kaikkien kolmen arviointiteeman osalta. Tässä projektissa paino on ammatillisen tietoperustan hallinnassa. Arviointiperusteita tarkennetaan ja käydään läpi yhdessä opintojen alkupuolella ja ne löytyvät myös projektin OneNotesta välilehdeltä arviointi.

    Opiskelijan tulee tutkimussäännön mukaisesti tarvittaessa täydentää projektiin liittyviä tehtäviä tai suorituksia kunnes projekti on hyväksytysti suoritettu.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki oppimisalustalla olevat teoriaan pohjautuvat tehtävät ja tietoperusta tehdään yksilötyönä. Tietoperusta lähetetään Urkund-tarkastukseen.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    24.08.2021 - 14.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • HLBV21SN
    Paikkoja

    7 - 7

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, liko

    Opettaja(t)

    Tarja Hartikainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Projektipäivä on tiistai.Tiimin yhteiseen työskentelyyn tulee varata koko päivä.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

    Päiväopetuksen laatukriteerit täyttyvät alla olevan raportin mukaisesti:
    https://laureauas-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/tarhart_laurea_fi/EQe5J9jp_mhFmkGBa7dQik0BZDzsD1eRWjWmMH9ghCSK9Q?e=m7hc26

    Koulutus

    Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer (HLBP), Laurea Hyvinkää, Liiketalouden koulutusohjelma (HLB), Laurea Hyvinkää, Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    T&K osuus

    10 op

    Virtuaaliosuus

    8 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Osaamisen näyttö (HOT). Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija esimerkiksi opettajatuutorikeskustelun yhteydessä. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan
    nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Projekti toteutetaan yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Ohjaustapaamiset näkyvät Lukkarikoneessa ja projektiin hyväksynnän jälkeen Outlook-kalenterissa.

    Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelijana voit vertailla Lukkaurikoneessa ohjausaikoja ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin. Tiistaipäivät tulisi varata tähän projektiin ja työskentelyyn fyysisesti yhdessä tiimin kanssa,

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Canvasin materiaali ja tehtävät 5 op * 27 h = 135 h
    Projektityöskentely 10 op * 27 h = 270 h
    Projektin työaika jakautuu niin, että opiskelija käyttää tiimityöskentelyyn n. 8 h viikossa ja lopu aika opinnoista jakautuu itsenäiseen ja tiimin kanssa sovittuun työskentelyyn.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Toimeksiantojen mukaisesti opintoihin sisältyy esimerkiksi juokseva kirjanpito, arvonlisäverotus, laskutus, palkanlaskenta, tilinpäätöksen tai välitilinpäätöksen laatiminen, veroilmoitus sekä taloushallinnon tietojärjestelmän käyttäminen. ERP-ohjelmistona Nova Pro. Toimeksiantajina mm. yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yhdistys.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti Englanniksi

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden Englanniksi