•   Aineiston analyysimenetelmät tutkimuksellisessa kehittämisessä JY00BU40-3002 01.08.2022-31.12.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
    - valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn

    Vastuuopettaja

    Satu Vuorela

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bhattacherjee, A. 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Scholar Commons. http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks (Links to an external site.) Cardenas, Julian 2019. Quantitative Analysis: the guide for beginners. https://www.researchgate.net/publication/337826695_Quantitative_Analysis_the_guide_for_beginners/citation/download (Links to an external site.) Accessed 15th September 2021. Elo, S. & Kyngäs, H. 2007. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/ Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa) Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa) Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa) Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

    Toteutustapa

    Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 05.08.2022

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    30 - 50

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Satu Vuorela

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa osaamista, hänellä on oikeus hakea osaamisen tunnustamista opintojakson opettajilta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opiskelijat voivat hyödyntää opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso sisältää teoriaa sekä harjoituksia laadullisista ja määrällisistä tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä. Opintojakson aikana opiskelija laatii aineiston analyysisuunnitelman valitsemastaan aiheesta, esim. opinnäytetyöstään, joka on suositeltavaa tehdä parityönä.

    Ennen jokaista lähipäivää opiskelija palauttaa ennakkotehtävän. Lisäksi lähipäivät sisältävät ryhmätyöskentelyä.

    Aika ja paikka

    23.09.2022 09.00 - 12.00 Zoom
    30.09.2022 09.00 - 12.00 Zoom
    21.10.2022 09.00 - 12.00 Zoom
    25.11.2022 09.00 - 12.00 Zoom

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Kehittäminen: Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Kiitettävä

    Tietoperusta: Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Kehittäminen: Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö