Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BU07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Susanna Kivelä

Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät

  • HYA522KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu kahdesta lähipäivästä, itsenäisestä kirjallisuuteen ja lähdeaineistoon tutustumisesta sekä soveltavasta pienryhmissä toteutettavasta kehittämishankkeesta

Opintojakson suoritettuaanopiskelija osaa:
• hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan
tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
• tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
• vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
• etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien
ennakoinnin tukena

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dufva M., Ahlqvist T. (2015) Miten edistää hallituksen ja eduskunnan välistä tulevaisuusdialogia https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79546

Casti, J. Ilmola, L. Rouvinen, P. Wilenius, M. (2011) Extreme Events. https://www.etla.fi/wp-content/uploads/extreme_events.pdf

Hiltunen, E (2010) Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf

Hines, A. & Bishop, P. (2006) Thinking about the Future, Guidelines for Strategic Foresight

Holstius, K. & Malaska, P. (2004) Advanced Strategic Thinking. Visionary Management https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/113666/Ae8_2004.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jalonen, H. Lehti, M. Tonteri, A. Koskelo, M. Nousiainen, A K. Jäppinen, T. (2017) Signaaleista tulevaisuustarinoihin. Ennakoinnin lyhyt käsikirja http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166524.pdf

Kuosa, T. (2012) The Evolution of Strategic Foresight. Navigating Public Policy Making.
Models of Horizon Scanning http://publications.europa.eu/resource/cellar/88ea0daa-0c3c-11e6-ba9a-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1

Meristö, T. & Laitinen, J. (2020) Micro Entrepreneurs Preparing for the Future – Process, Tools & Experiences. Laurea Journal. E-julkaisu (12.6.2020) https://journal.laurea.fi/micro-entrepreneurs-preparing-for-the-future-process-tools-experiences/

Meristö, T. (2020) Skenaariotyöskentely auttaa tulevaisuuden epävarmuuden hallinnassa. Laurea Journal. E-julkaisu (17.4.2020). https://journal.laurea.fi/skenaariotyoskentely-auttaa-tulevaisuuden-epavarmuuden-hallinnassa/

Meristö, T. (2018) Tulevaisuuden ennakoinnista uutta puhtia kehittämiseen. Laurea Journal. E-julkaisu (31.8.2018). https://journal.laurea.fi/tulevaisuuden-ennakoinnista-uutta-puhtia-kehittamiseen/

Rohrbecka, R. & Kum, M. E (2018) Corporate foresight and its impact on firm performance: A longitudinal analysis

Playboof for Strategic Foresight & Innovation https://www.lut.fi/web/en/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation

Pouru, L. Wilenius, M. Holstius, K. & Heinonen, S. (toim.) (2017) Pentti Malaska. Ennalta näkijä, edeltä kulkija. https://www.tutuseura.fi/wp-content/uploads/2017/03/Tulevaisuussarja8_Pentti-Malaska.pdf

Wilenius, M. & Kurki, S (2012) Surfing the Sixth Wave https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/julkaisut/e-tutu/Documents/eBook_2012-10.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson kehittämistehtävä kytketään ensimmäisen lähipäivän aikana ilmoitettavaan TKI-hankkeeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähipäivät

- 3.2.2022 klo 9-16 Leppävaaran Laurea
- 1.4.2022 klo 9.16 Leppävaaran Laurea

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä lähdeaeineistoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Ennakkotehtävä
- Tutustumme ennakoinnin ja tulevaisuuksien tutkimuksen lähtökohtiin

Ensimmäinen lähipäivä
- Perehdymme siihen, mitä tulevaisuudesta voidaan tietää, kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä ja kuinka tulevaisuustietoa hyödynnetään tulevaisuustyön lähtökohtana

Soveltava kehittämishanke

Toinen lähipäivä
- Tuotamme skenaariot tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista ja
kytkemme tulevaisuuden ennakoinnin kehittämiseen ja päätöksentekoon

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.