•   Liiketoiminnan suunnittelu HL00BQ79-3001 23.08.2021-31.12.2021  10 op  (HLF221KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
    - tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
    - soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
    - tehdä liiketoimintasuunnitelman

    Vastuuopettaja

    Ilkka Bergius

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alkaessa Canvas -oppimisympäristössä. Suositeltava kirjallisuus: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2010. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers - MYÖS E-KIRJANA. John Wiley & Sons. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.247089 Hesso, J. 2015. Hyvä liiketoimintasuunnitelma - MYÖS E-KIRJANA. Kauppakamari. 2. uudistettu painos. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265434 Holopainen, T. 2019. Yrityksen perustamisopas: käytännön perustamistoimet. Asiatieto Oy. 28. uudistettu painos. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92509 Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi - MYÖS E-KIRJANA. Edita. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.264474 Myllymäki, R. 2019. Palvelujen hinnoittelu. Ketterät Kirjat Oy. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.273272

    Toteutustapa

    Opintojakso suoritetaan lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.

    Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

    Opintojakson toteutukseen kuuluvat luennot, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen sekä mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu. Opintojaksolla toteutetaan lisäksi Yrittäjyyden Teemapäivä, jossa syvennetään opintojakson keskeisiä teemoja ja aihepiirejä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    23.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 15.08.2021

    Ryhmä(t)
    • HLF221KA
    Paikkoja

    20 - 50

    Yksikkö

    Laurea Lohja, liko

    Opettaja(t)

    Taina Lackman, Ilkka Bergius

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Osa opintojakson tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Tämä toteutus ei ole ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin oppimistehtäviin.

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    T&K osuus

    8 op

    Virtuaaliosuus

    6 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä. Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.

    Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Ensimmäisen luentotapaamiskerran lisäksi läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä Yrittäjyyden Teemapäivässä sekä opintojakson loppuseminaarissa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
    - tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
    - tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
    - soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
    - tehdä liiketoimintasuunnitelman

    Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.