Pauliina Louhiala-Hänninen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Esimerkkimateriaalia: - Manka & Manka, 2018. Työhyvinvointi. Alma Talent. Helsinki - Mäkikangas, Mauno & Fledt. 2017. Tykkää työstä. PS-Kustannus. - https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/ - Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat: Viisi vaikuttavaa askelta. 2. uudistettu painos. Helsinki: Edita. - Absetz P & Hankonen N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään terveellisiä elämäntapoja. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 10/2017. - https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/ - https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/digijulkaisut/etatyossa_turvallisesti - Työturvallisuuskeskuksen (www.ttk.fi) ja Työterveyslaitoksen (ttl.fi) muut aiheeseen liittyvät materiaalit
Opintojakso toteutetaan osittain monialaisena toteutuksena turvallisuusalan tradenomiopiskelijoiden kanssa (TO00BN71-3002 Työterveys, -turvallisuus ja laatu).
Opintojaksolla toteutetaan työelämäprojekti monialaisissa pienryhmissä (yhteistyökumppani selviää opintojakson aloituskerralla). Tarkoituksena on, että monialaiset tiimit arvioivat työelämäkumppanin eri toimintayksiköissä työhyvinvointiin,- työterveyteen ja työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä.
Opintojakso sisältää lähiopetusta sekä fysioterapeuttiryhmän kesken että yhteisopetuksena turvallisuusalan tradenominen kanssa. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakso sisältää myösTyöhyvinvointikortti®-koulutuksen (8 tuntia), joka toteutetaan osin verkkokoulutuksena.
Arvioitavana osuutena opintojaksolla on seminaarityö (toteutus pienryhmissä), jonka toteutukseen hyödynnetään työelämäkumppanin tarpeita.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
40 - 60
Laurea Otaniemi
Johanna Stepanoff, Pauliina Louhiala-Hänninen, Mikko Harju
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Laurea Otaniemi
3 op
1 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Opintojakson työelämäkumppani selviää opintojakson aloituskerralla.
Opintojakso toteutetaan syksyllä 2022. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa suoraan toteutuksen varauksina.
Opintojakso on yhteensä viisi opintopistettä, joka vastaa ajallisesti 135 tuntia yhden opiskelijan työtä (yksi opintopiste on 27h).
Työhyvinvoinnin, työkyvyn ja työterveyden tukeminen ja edistäminen
Motivaation tukeminen
Terveyden edistäminen
Ergonomia
Työturvallisuus
Opintojakson lähiopetus tapahtuu sekä Otaniemen että Leppävaaran kampuksilla. Lisäksi opintojakso sisältää työskentelyä autenttisissa ympäristöissä työelämäkumppanin kanssa.