Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointialan palvelumuotoilu ja yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8366-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Valpuri Seikkula
  • Johanna Leskelä

Vastuuopettaja

Valpuri Seikkula

Ryhmät

  • SFG221KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapia yrittäjyyden ja itsenäisen ammatinharjoittamisen vaatimukset ja lainsäädännön
- kuvata hyvinvointipalvelujen kehittämisen käyttäjälähtöisiä tarpeita ja tavoitteita osana monialaisten innovaatioympäristöjen toimintaa
- soveltaa yrittäjämäisesti palvelumuotoilua kuntoutusasiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä
- arvioida kriittisesti yrittäjämäisesti toteutetun palvelumuotoilun strategisia liiketoiminnan mahdollisuuksia kuntoutusasiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä

Toteutustapa

Opintojakso jakautuu kahteen osaan, yrittäjyys 3op ja palvelumuotoilu 2op.
Yrittäjyys toteutetaan itsenäisesti verkkokurssina, joka löytyy opintojakson sivuilta.
Palvelumuotoilun osiossa perehdytään palvelumuotoilun periaatteisiin, tulevaisuusajatteluun ja megatrendeihin sekä tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.
Opintojaksoon kuuluu pienryhmässä toteutettava projektityö, jossa palvelumuotoilun näkökulmasta tarkastellaan fysioterapeutin yritystoiminnan kehittämistä.

Aika ja paikka

Opinnot suoritetaan osittain etäopetuksena ja osittain lähiopetuksena Otaniemen kampuksella, oppiminen tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Sitra (2020): Megatrendit.

Sitra (2021): Tulevaisuustaajuus.

Sitra (2022): Heikot signaalit.

Palvelumuotoilun kirjallisuus.

Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti:
”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä."
Aiheesta löydät lisätietoa opiskelijaintrasta. Ole hyvä ja perehdy siihen mikäli aiot suorittaa opintojakson osaamisesi näyttönä.

Opintojaksolla osaamisen näyttämistä edeltää osaamisanalyysi (kts. lisätietoa opiskelijaintrasta). Osaamisanalyysit tulee olla palautettuna opintojakson opettajille sähköpostitse 20.9.2023 mennessä.

Toisen korkeakoulututkinnon / korkeakouluopintoja suorittanut voi anoa opintojaksolta hyväksilukua, jos aikaisemmat opinnot ovat sisältäneet yrittäjyyden ja/tai palvelumuotoilun opintojaksoja.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutetaan syksyn 2023 aikana. Toteutuksen tarkempi aikataulu näkyy Pakissa suoraan toteutuksen varauksina sekä Canvasissa orientaatiomoduulin alla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty (HYL)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ajallaan. Tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Tehtävien sisältö on olematon tai ylimalkainen

Hylätty (0)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Taso 1-2

OSAAMINEN: Suoriutuu opintojakson tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti. Osaaminen tilannekohtaista, (jäljittelevää) ja ammatillinen ymmärrys suppeaa
TIETÄMINEN: Osaa tunnistaa ja määritellä hyvinvointialan innovatiivisen kehittämiseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset. Osaa tunnistaa yrittäjyyden peruskäsitteistön ja lainalaisuudet.
VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Tasot 3-4

OSAAMINEN: Jäsentää hyvinvointialan innovatiiviseen kehittämiseen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa. Ymmärtää yrittäjyyteen liittyvää liiketoimintaosaamista ja erilaisia yrittäjyyden muotoja sekä tunnistaa fysioterapeuttien yrittäjyyttä.
TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin ratkaisuja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa /ideansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
VERTAISPALAUTE:
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Tasot 3-4

OSAAMINEN: Jäsentää hyvinvointialan innovatiiviseen kehittämiseen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa. On tietoinen yrittämisen lainalaisuuksista, eri yritysmuodoista ja ymmärtää yrittäjyyden laajemman kontekstin.
TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin ratkaisuja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa /ideansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
VERTAISPALAUTE:
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Taso 5

OSAAMINEN: Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen. Ymmärtää hyvinvointialan innovatiivisen kehittämiseen liittyviä monialaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Kykenee yleistämään, analysoimaan ja yhdistämään omaa ammatillista osaamista yrittäjyyden kontekstiin. On vahva ymmärrys yrittäjyydestä.
TIETÄMINEN: Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Ymmärtää toiminnan taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden
VERTAISPALAUTE: Ymmärtää vertaispalautteen voiman ja toteuttaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Osaa toimia (myös verkko-)yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.