Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8359-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

05.09.2019 - 23.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Tapani Risto

Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät

  • SFG218SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- Soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- Arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pihlman ym. 2018. Liikkuvuusharjoittelu - hallittua voimaa ja liikkuvuutta. VK-Kustannus Oy.
American College of Sports Medicine. 2013. ACSM´s Guidelines for exercise testing and prescription. 9. painos. Hong Kong: Lippincott Williams & Wilkins.
Arokoski J., Alaranta H., Pohjolainen T., Salminen J & Viikari-Juntura E. (toim.) 2009. Fysiatria. 4. painos. Keuruu: Duodecim.
Fogelholm M., Vuori I. & Vasankari T. (toim.). 2011. Terveysliikunta. 2. painos. Keuruu: Duodecim.
Lisäksi opintojaksolla jaettava materiaali.
Kauranen K. & Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
Keskinen KL., Häkkinen K, Kallinen M. (toim.). 2010. Kuntotestauksen käsikirja. 2. painos. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.) 2012. Terveyskunnon testaus - Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kunnossa Kaiken Ikää: http://www.kkiohjelma.fi/
Käypä Hoito -suositus. Liikunta.13.01.2016. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Physiotools: https://edulaurea.physiotoolsonline.com/
PTStudio: https://ptstudio.com/
UKK-instituutti: http://www.ukkinstituutti.fi/
http://www.acsm.org/

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää yhteistyön Espoon kaupungin liikuntatoimen Seniorisporttiklubeilla. Lisäksi yhteistyö PT Studion ja Phsyiotoolsin kanssa sekä muita työelämän asiantuntijapuheenvuoroja.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, työpajaharjoittelua sekä ryhmätehtävän Espoon kaupungin Seniorisporttiklubeilla. Lisäksi opintojaksoon sisältyy Physiotools ja PT-Studio -ohjelmistojen esittely ja näiden käytön harjoittelu.
Opintojakso sisältää allasterapian harjoittelua joka toteutuu Laurean ulkopuolella - paikka tarkentuu opintojaksolla.
Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, arviointikriteerit on esitetty alla.

Hylätty (0)

Opiskelija:
- Ei osaa käyttää asianmukaisia ammattikäsitteitä eikä voi osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Opiskelijan toiminta asiakkaan kanssa on turvatonta tai ei- asianmukaista
- Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna eikä pysty perustelemaan toimintaansa
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan ammattieettisiä perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Osaa toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa tai hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä
- Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Osaa perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- Osaa toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- Osaatoimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Osaa edistää ryhmän toimintaa
- Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan