Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8352-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kati Nykänen
  • Heikki Penttilä

Vastuuopettaja

Heikki Penttilä

Ryhmät

  • SFG219SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää terveyttä ja toimintakykyä edistäviä ammattikäsitteitä
- arvioida ja tunnistaa väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä ikääntymiseen liittyvät tarpeet ja mahdollisuudet sekä niihin yhteydessä olevat tekijät terveyttä edistävän fysioterapian näkökulmasta
- suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille ja erityisesti ikääntyneille terveyden edistämiseen, toimintakykyyn ja terveyttä edistävän esteettömän ympäristön mahdollisuuksiin liittyviä käyttäjälähtöisiä palveluita

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.). 2011. Ergonomia. Helsinki: Työterveyslaitos.
Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen 2007, Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 6. Helsinki.
Pääkkönen, R., Rantanen, S. & Uitti, J. 2006. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. Työterveyslaitos. Sosiaali- ja
terveysministeriö.
Salminen A-L. 2010. Apuvälinekirja.
Sillanpää, J. 2008. Työn kuormittavuus. Teoksessa: Työsuojelun perusteet. Helsinki: Työterveyslaitos. S.94-115.
Takala, E-P. & Lehtelä, J. 2015. Ergonomia. Teoksessa: Arokoski, J., Mikkelsson, M., Pohjolainen. T. & Viikari-Juntura, E. (toim.)
Fysiatria, Duodecim, Helsinki (löytyy terveysportista sähköisenä)
Tamminen-Peter, L. ja Wickström, G. 2013. Potilassiirrot – taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Helsinki.
Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. 2015. Työterveyslaitos. Ergonomia. Ergonomiaa työelämän eri aloille.
Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738
Pietilä, A-M, 2012, "Terveyden edistäminen"
Hopsu Leila, 2010 "Terveyden edistäminen terveysteknologialla"

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oman asiakkaan ohjaaminen tapahtuu pareittain, poikkeustapauksissa yksin.
Ergonomia-osio on hyväksiluettavissa TTL:n Ergonomia-kortin suorittaneilla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyö Espoon liikuntatoimen ja Folkhälsanin kanssa, jossa tarjotaan ohjausta ikääntyneille tai liikuntarajoitteisille. Apuvälineissä yhteistyö eri toimijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Apuvälinemessut 8.11.2019 Tampereella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan tekemää työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Perehdytään teemoihin:
Toimintakyky kansainvälisen terveyden ja toimintakyvyn käsitteistön mukaan (ICF)
Terveyden edistäminen
Apuvälineet asiakkaan toimintakyvyn edistäjänä
Ergonomia (keväällä 2020)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Apuvälineet: Tampereen messujen itsenäinen tehtävä (hyväksytty / hylätty)
2. Terveyden edistäminen: kehittämistehtävä (hyväksytty / hylätty)
3. ICF & Toimintakyky: oppimispäiväkirja (1-5)
4. Ergonomian ryhmätehtävä (1-5)
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.

Hylätty (0)

Opintojakso tai suorituksen osa on hylätty, jos opiskelija:
- ei toimi annettujen ohjeiden mukaisesti
- on poissa ergonomian työpajoista
- ei kykene raportoimaan tehtäviä tai toimintaansa (tehtävät, oppimispäiväkirja)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden jai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden