•   Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen G8206-3007 18.01.2022-23.05.2022  5 op  (SFG222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
    - havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
    - analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
    - tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä

    Vastuuopettaja

    Kati Nykänen

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York. Kalaja, S & Kalaja, T. 2022. Kehonhallinta - liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu. VK-Kustannus. Kauranen, K. 2017 tai 2020 painokset. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki. Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy. Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi. Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge. Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan osin verkko-opintoina ja se vaatii itsenäistä perehtymistä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi opintojaksolla on työpajoja, joille on 100 % osallistuminen. Opintojakso alkaa läsnäoloa vaativalla orientaatiolla Otaniemen kampuksella.

    Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
    1) Psykomotorinen kehitys
    2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
    3) Ihmisen liike ja liikkuminen



    Opiskelijat jaetaan tiimeihin ja jokaiseen teemaan liittyy:

    - Orientaatio -tapaaminen, verkkoluento tai verkko-ohjaus sekä tiimimuotoinen tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
    - Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa. Opintojakson kokoava lopputehtävä toteutetaan yksilötehtävänä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tehtävän tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    18.01.2022 - 23.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SFG222KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Opettaja(t)

    Kati Nykänen, Heidi Leinonen, Joni Heikkilä, Laura Kaarna

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista ointojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys op-jakson vastuulehtoriin.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakso toteutetaan osin verkossa, ja siksi opintojaksoon sisältyviin työpajoihin on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa kalenteristasi verkkotehtävien tekemiseen ja itsenäiseen opiskeluun.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
    1. Osassa opiskelijat perehtyvät ihmisen psykomotoriseen kehitykseen. Opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-16 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.
    2. Osassa opiskelijat perehtyvät motoriseen taidon oppimiseen ja sen ohjaamiseen. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat motorisen oppimisen periaatteiden mukaisen oppimistehtävän.
    3. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta.

    Nämä kolme opintojakson teemaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumisen psykomotorisen kehityksen kokonaisuudeksi. Tästä kokonaisuudesta opiskelijat koostavat vielä lopputehtävän, jossa voivat halutessaan hyödyntää myös muita syksyn ft- koulutusohjelman opintosisältöjä oman osaamisensa kehittämiseksi.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

    Hyvä

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4) Suomeksi •Käyttää systemaattisesti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. •Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä. •Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. •Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. •Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Suomeksi •Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä. •Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. •Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. •Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. •Edistää ryhmän toimintaa. •Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan