Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8206-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 45

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Joni Heikkilä
  • Elina Jääskeläinen
  • Laura Kaarna

Vastuuopettaja

Laura Kaarna

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • SFG222SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
- havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
- analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
- tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä

Toteutustapa

- Lähiopetus (luennot ja työpajat)
- Itsenäinen työskentely
- Tiimityöskentely

Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
1) Psykomotorinen kehitys
2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
3) Ihmisen liike ja liikkuminen

Opiskelijat jaetaan tiimeihin ja jokaiseen teemaan liittyy:

- Orientaatio-tapaaminen, tiimimuotoinen tehtävä ja työpajatyöskentelyä. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
- Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kalaja, S & Kalaja, T. 2022. Kehonhallinta - liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu. VK-Kustannus.
Kauranen, K. 2017 tai 2020 painokset. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista ointojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys op-jakson vastuulehtoriin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso sisältää käytännön harjoittelua työpajoissa, joissa on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa kalenteristasi verkkotehtävien tekemiseen ja itsenäiseen opiskeluun.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
1. Osassa opiskelijat perehtyvät ihmisen psykomotoriseen kehitykseen. Opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-16 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.
2. Osassa opiskelijat perehtyvät motoriseen taidon oppimiseen ja sen ohjaamiseen. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat motorisen oppimisen periaatteiden mukaisen oppimistehtävän.
3. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta.

Nämä kolme opintojakson teemaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumisen psykomotorisen kehityksen kokonaisuudeksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tehtävän tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei osallistu työpajoihin, joihin on 100% läsnäolo
- ei suorita tehtäviä, jotka opintojaksolle kuuluu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
•Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
•Käyttää systemaattisesti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
•Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
•Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan