Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8206-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kati Nykänen
  • Heikki Penttilä
  • Pauliina Louhiala

Vastuuopettaja

Heikki Penttilä

Ryhmät

  • SFG219SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
- havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
- analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
- tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, lukuuottamatta alku- ja lopputapaamista sekä työpajoja (3-5 kpl), joille on 100 % osallistuminen. Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla Otaniemen kampuksella.
Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
1) Ihmisen liike ja liikkuminen
2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
3) Psykomotorinen kehitys.
Jokaiseen teemaan liittyy verkkoluento sekä osaan myös introduction tapaaminen, tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
Opiskelijat jaetaan tiimeihin. Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa. Opintojakson kokoava lopputehtävä toteutetaan yksilöllisesti.

Aika ja paikka

Syys-joulukuu 2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kauranen K, 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-----------

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät täsmentyvät alkusyksyllä 2019, jolloin on mahdollista ainakin osa tehtävistä aidossa työelämäympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio syyskuussa 2019 Otaniemen kampuksella.
Työpajoja on kolme ja ne toteutetaan Otaniemen kampuksella
Loppuseminaari joulukuussa 2019 Otaniemen kampus
Kontaktitunneilla 100% läsnäolo.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppiminen tapahtuu Optima-työtilassa verkko-opintoina. Teemat ja tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Jokainen teema arvioidaan erikseen. Lisäksi arviointiin vaikuttaa case-tehtävä, jolla on suurin painoarvo arvioinnissa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa perustella tekemiään valintoja lähdekirjallisuudella tai -aineistolla. Lähdeviitteiden käyttöä ei ole tai se on puutteellista opintojakson tehtävissä. Työpajoihin ei ole osallistuttu opintojaksossa sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

•Käyttää systemaattisesti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
•Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

•Käyttää asiantuntevasti opintojakson keskeisiä käsitteitä.
•Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
•Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.