Siirry suoraan sisältöön

Football fitness - Seuravetoisen harrastetoiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00BW08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Opettaja

  • Mikko Julin
  • Jari Kyrö

Vastuuopettaja

Mikko Julin

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)

Ryhmät

  • TOY222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- organisoida ja markkinoida matalakynnyksisen fyysistä aktiivisuuutta edistävän konseptin yhteisössäsi
- perustella tutkittuun tietoon perustuen fyysisen aktiivisuuden terveydellisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia
- perustella, sekä ymmärtää eron ei-kilpaillullisen ja kilpailullisen seuratoiminnan välillä
- toteuttaa ja arvioida fyysistä aktiivisuutta edistävää toimintaa seuraympäristössä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti Laurean Canvas-ympäristössä. Yksi osa opintojaksoa on käytännön harjoittelu seuraympäristössä. Opiskelija voi itse valita seuran, jossa toteuttaa harjoittelun tai opintojakson vastaavat järjestävät opiskelijalle sopivan harjoitusympäristön.

Opintojakson materiaalit, viestintä ja ohjaus tapahtuvat Canvas-ympäristössä, pois lukien käytännön harjoitteluosuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalina käytetään verkosta saatavilla olevia lähdemateriaaleja, kuten tutkimuksia, oppaita, videoita ja raportteja. Lisäksi hyödynnetään Laurean jo päättyneen 6-0! -hankkeen tuottamaa materiaalia. Kaikki materiaali linkitetään Canvas-ympäristöön saatavaksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on suunniteltu ja toteutetaan yhdessä Suomen Palloliiton kanssa. Opintojaksolla hyödynnetään myös Palloliiton materiaaleja ja ohjausta. Opintojakson käytyään opiskelijan on mahdollisuus hyödyntää Palloliiton kanavia löytääkseen seuran jossa toimia, jos tällainen toiminta kiinnostaa. Aihepiiristä on mahdollista keskustella myös opinnäytetyön tekemisestä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa viikolla 37 (12.09.2022 ->) ja kestää syyslukukauden. Tenttejä opintojaksossa ei ole, vaan opinnot suoritetaan opintojakson tehtävien kautta. Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä syyslukukauden aikana.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Laurealla ja Palloliitolla on hyvät kansainväliset yhteydet. Jos jostain syystä opiskelija haluaa tehdä harjoitustehtävänsä ulkomailla, niin tämä on mahdollista, kun siitä etukäteen sovitaan. On mahdollista, että jokin materiaali opintojaksolla tulee olemaan kansainvälisen vieraan englanniksi pitämä virtuaalinen luento-osuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Koska opintojakso tapahtuu pääosin Canvas-ympäristössä, voi jokainen opiskelija edetä omaa tahtia opintojaksolla.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin tavoitteena on vastata nousevaan kysyntään ei-kilpailullisesta toiminnasta seuroissa. Tavoitteena on kasvava seuratoiminta vastuullisena yhteisön jäsenenä sekä seuratoiminnan pitäminen monipuolisena ja elinvoimaisena. Kurssin tavoitteena on myös uusien henkilöiden pätevöittäminen ei-kilpailulliseen toimintaan, tarjota väylä mukaan seuratoimintaan ja lisätä heidän uramahdollisuuksia.

Opintojakso alkaa ei-kilpailullisen toiminnan järjestämisestä, etenee näyttöön perustuvaan toiminnan perusteisiin ja selventää, miten toiminta eroaa kilpailullisesta tominnasta. Opintojakson aikana käydään toteuttamassa yksi suunniteltu käytännön harjoitus jossain seurassa tai kolmannen sektorin toimijan ympäristössä. Koko opintojakson ajan mukana kulkee opiskelijan kehittämistehtävä, joka räätälöidään yksilöllisesti opiskelijan tarpeita vastaamaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso koostuu viidestä erillisestä osasta. Jokaisessa jaksossa on oma tehtävänsä, joka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta koko opintojakso tulee suoritetuksi.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksossa on viisi erillistä osuutta, joissa jokaisessa on oma tehtävänsä. Jokaisen osan tehtävät tulee suorittaa annettujen kriteereiden mukaisesti, jotta koko opintojakso voidaan lukea suoritetuksi. Myös suoritettu harjoittelu aidossa ympäristössä on kriteeri opintojakson hyväksytylle suoritukselle.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia tehtäviä tai ulkoista harjoittelujaksoa annettujen kriteereiden ja opintojakson keston aikana.

Lisätiedot

Jos olet suorittanut opintojakson AV00BW07 Seurojen matalan kynnyksen toiminnan palvelut, asiakkaat ja markkinointi (1 op) voit suorittaa tämän opintojakson vain 4 opintopisteen laajuisena, sillä olet jo suorittanut tästä viiden opintopisteen opinnosta yhden opintopisteen laajuisen osuuden.