Siirry suoraan sisältöön

Voimavaraistavat työtavat sosiaalisessa kuntoutuksessa ja terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9539-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2020 - 01.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Marjo Ritmala
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • SYA721KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K21, Leppävaaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa sosiaalisen kuntoutuksen, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen monitieteisenä ja monialaisena työmuotona
- tunnistaa ja arvioida psykososiaalisen toimintakyvyn edistämiseen liittyviä tarpeita sekä soveltaa työssään voimavaraistavia ja terapeuttisia työmenetelmiä psykososiaalisen toimintakyvyn ja terveyden edistämiseksi
- toimia, johtaa ja kehittää psykososiaalista toimintakykyä edistäviä työmuotoja ja palveluja erilaissa ympäristöissä, työyhteisöissä ja moniammatillisissa tiimeissä tutkittuun tietoon perustuen
- laatia sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita ja arvioida tavoitesuuntaista toimintaa GAS -menetelmään perustuen

Toteutustapa

Opintojakson toteuttamistavat:

*Osallistuminen kontaktiopetukseen
*Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
*Pienryhmätyöskentely (lukupiiri, menetelmäesitykset)
*Työelämäyhteistyö (uuden työmenetelmän kokeilu)

Oppimistehtävät:

1. Voimavaraistavien työtapojen teoreettiset lähtökohdat (itsenäinen työskentely) 3op
Tehtävän ohjeistus opintojakson alkaessa.


Arviointi: 1-5

2. Voimavaraistavien työtapojen menetelmien soveltaminen ja kehittäminen
(itsenäinen työskentely) 4 op

a) Osallistuminen kontaktipäiviin
b) Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jossa käsitellään kontaktipäivien teemoja ja raportoidaan uuden työtavan kokeilusta työelämässä.

Arviointi 1-5

3. Esitys voimavaraistavaan työskentelyyn liittyvästä työtavasta (pienryhmätyöskentely) 2 op
Tarkempi ohjeistus opintojakson alkaessa.

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

4. Lukupiiri (pienryhmätyöskentely) 1 op.
Kirjallisuuteen/tutkimusraportteihin syventyminen ja reflektointi. Tarkempi ohjeistus opintojakson
alkaessa.

Arviointi: Hyväksytty/Hylätty.

Aika ja paikka

Leppävaaran kampus (kevätlukukausi 2021)
Lähiopetuspäivät:
8.1. klo 9-17
4.2. klo 9-17
6.3. klo 9-17
19.3. klo 9-17
8.4. klo 9-17 (menetelmäesitykset)
8.5. klo 9-17 (menetelmäesitykset)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

De Jong, P. & amp; Berg, I. K. 2016 tai 2012.
Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja.
Dolan, Y. 2017 (löytyy sama kirja eri painoksina) pieni askel. Tie hyvään elämään traumaattisen kokemuksen jälkeen. Lyhyterapiainstituutti Oy.
Juujärvi, S. & Salin, O. 2019. Kohti motivoivaa ohjausta: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 2/2019.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY pro Oy. Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43.
http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/handle/10024/114972
Kelan GAS opas:
http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8
King, R., Lloyd, C. & Meehan, T. 2012. Manual of Psychosocial Rehabilitation.
Wiley-Blackwell. (myös sähköisenä)
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011 tai vanhempi painos) Tässä suhteessa. NLP-kirja.
Helsinki:ai-ai. (luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P.(2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. kirjaa on saatavilla PKS-seudun ammattikorkeakoulujen kirjastoista. (luvut 1-3)
Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.) SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN NA?KO?KULMIA JA MAHDOLLISUUKSIA. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y. )
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö (toim.). 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press.
Mattila, A. S. 2012. Onnentaidot. Kohti hyvää elämää. Duodecim.
Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. WS Bookwell.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Sosiaalisen kuntoutuksen teemanumero
http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1341/4-12-valmis.pdf
Pietikäinen, A. (2009). Joustava mieli: Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Helsinki: Duodecim.
Piirainen, A. 2016. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen. Jyväskylän yliopisto.
Positiivisen psykologian voima. (2015). L. Uusitalo-Malmivaara (toim.). PS-kustannus.
Psykoterapiat. (2014 tai uudempi painos) M. O. Huttunen & H. Kalska (toim.). Duodecim.
Shelly Turkle ”Connected, but alone?” (suom.tekstitys klikkaa kuvan alareunassa olevaa tekstitysikonia)
https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4
Ted talks Rehabilitation ”Everything you think you know about addiction is wrong”.
https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%253D&q=rehabilitation+ted+talk

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Teoreettiset perusteet -raportti ja oppimispäiväkirja palautus 15.5.2020 mennessä

Lukupiiriraportti palautus 15.4.2020 mennessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Noudatetaan

Hylätty (0)

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurea ammattikorkeakoulun YAMK-opintojakson arviointikriteerejä.