•   Digitaalisten palveluiden käytettävyys ja saavutettavuus A9535-3008 01.05.2022-31.08.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
    - hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
    - arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta

    Vastuuopettaja

    Janne Lahti

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press. Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY. Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book) William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas

    Toteutustapa

    Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
    Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.

    16.05.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    23.05.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    04.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    11.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    18.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    25.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    08.08.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
    15.08.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.05.2022 - 31.08.2022

    Ilmoittautumisaika

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    25 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Janne Lahti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson aloitus
    Loppuseminaari

    Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Teoriaosuus 40% (2 op)
    Lbd-projeksi 60% (3 op)

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
    Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
    Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
    Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ

    Teoriasisältöä:
    - Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
    - Käytettävyystutkimuksen menetelmät
    - Saavutettavuuden perusteet
    - Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Kiitettävä

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)