•   Palvelumuotoiluosaaminen A9529-3015 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
    - palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
    - soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

    Vastuuopettaja

    Päivi Tossavainen

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Polaine, Andy; Løvlie, Lavrans & Reason, Ben (2013) Service Design: From Insight to Implementation, and more. Rosenfeld Media (e-kirja löytyy eBook centralin kautta). Oppimateriaali ilmoitetaan myöhemmin. Voit tutustua eri tyyppisiin lähteisiin: Libguides.laurea.fi - > service innovation and design -> esim TOOLS

    Toteutustapa

    OPINTOJAKSO toteutetaan seuraavasti:
    Orientaatio ja ennakkotehtävät ennen 1. opetuspäivää
    1. opetuspäivä 5.3.2022 lähiopetus; tarkista - voi vielä muuttua
    2. opetuspäivä, 22.4.2022 etäopetus, zoom
    3. opetuspäivä, 19.5.2022 etäopetus, zoom

    Opetuspäivä; koko päivä klo 9.00-16.30
    Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135hrs työtä/ opiskelija. Opiskelu tapahtuu ennen opetuksen aloittamista( ennakkotehtävät), opetuspäivinä ja opetuspäivien välissä (välitehtävät).

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    "Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).

    [Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]

    Arviointikriteerit: hyväksytty/ hylätty

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    41 - 50

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Päivi Tossavainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    [Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara, Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    4 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    [Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Työelämäyhteistyö tapahtuu opiskelijan oman osaamisen ja työkokemuksen reflektointina, ja tarkastellen omaa työympäristöään.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Osittain englanninkielinen lähdeaineisto. Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Orientaatio ja ennakkotehtävät 10h
    Opetuspäivät 24h
    Oppimistehtävät 100h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua.
    Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet.
    Opintojaksolla profiloidaan opiskelijan omaa osaamista suhteessa palvelumuotoilun osaamistarpeisiin.
    Opintojaksolla on systeeminen tulokulma oman osaamisen yhteyden tarkasteluun palvelun kehittämisen kontekstissa.
    Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
    Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.

    Palveluajattelun yhteys palvelumuotoiluun
    Suunnitteluajattelusta palvelumuotoiluun
    Palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
    Palvelumuotoilun mahdollisuudet oman/ alan kehittämistyössä ja oman osaamisen tunnistaminen

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Hyväksytty - määritellään oppimisympäristössä. Hyvätty - tarkemmin oppimisympäristössä.