Päivi Tossavainen
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Suositeltavaa kirjallisuutta: - Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava - Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design. (saatavana pdf’nä) - Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013). SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York - Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley. Lisäksi opintojakson aikana ilmoitettu aineisto.
Opintojakso on tarkoitettu niille Yamk-opiskelijoille, jotka eivät opiskele muotoilupainotteisessa koulutusohjelmassa (kuten SID, DIPA tai PAMU).
Opintojakso toteutetaan lähipäiväopetuksena ja virtuaaliopetuksena Pandemia -rajoitusten mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua sekä oppimistehtävien suorittamista yksin ja/tai ryhmässä.
Opetuspäivät ovat
11.09.2020 klo 09.00 - 16.30 B309 tai Zoom
09.10.2020 klo 09.00 - 16.30 B409 tai Zoom
14.11.2020 klo 09.00 - 16.30 B505-506 tai Zoom
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
YAMK Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 09.08.2020
20 - 35
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Päivi Tossavainen, Sami Kauppinen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto, Yhteiset opinnot
Laurea Tikkurila
3 op
2 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Keskustele ennen opintojakson alkua opettajien kanssa mahdollisesta AHOjen käyttämisestä.
Opintojaksolla oppimistehtäviä suoritetaan työelämän kanssa tehtävänä yhteistyönä.
Opetuspäivät ovat
11.09.2020 klo 09.00 - 16.30 B309 tai Zoom
09.10.2020 klo 09.00 - 16.30 B409 tai Zoom
14.11.2020 klo 09.00 - 16.30 B505-506 tai Zoom
Kansainvälinen kirjallisuus.
Mahdollisuus osallistua kansainvälisiin luentoihin aihepiiristä (FDAn Studia Generalia-sarja, varmistuu myöhemmin)
Opintojakso on 5 op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Lähipäivien välissä opiskelijat suorittavat annettuja oppimistehtäviä yksin tai ryhmässä.
Opintojakson keskeiset asiat:
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu.
- Palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät ja palvelumuotoilun lähestymistavan ja työkalujen soveltaminen palvelujen kehittämisessä
- Moniammatillisen työskentelyn haasteet
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]