Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 09.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Sami Kauppinen
  • Päivi Tossavainen

Ryhmät

  • TYJ20SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S20

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso on tarkoitettu niille Yamk-opiskelijoille, jotka eivät opiskele muotoilupainotteisessa koulutusohjelmassa (kuten SID, DIPA tai PAMU).

Opintojakso toteutetaan lähipäiväopetuksena ja virtuaaliopetuksena Pandemia -rajoitusten mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua sekä oppimistehtävien suorittamista yksin ja/tai ryhmässä.

Opetuspäivät ovat
11.09.2020 klo 09.00 - 16.30 B309 tai Zoom
09.10.2020 klo 09.00 - 16.30 B409 tai Zoom
14.11.2020 klo 09.00 - 16.30 B505-506 tai Zoom

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavaa kirjallisuutta:
- Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
- Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design. (saatavana pdf’nä)
- Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013). SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
- Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.

Lisäksi opintojakson aikana ilmoitettu aineisto.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Keskustele ennen opintojakson alkua opettajien kanssa mahdollisesta AHOjen käyttämisestä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla oppimistehtäviä suoritetaan työelämän kanssa tehtävänä yhteistyönä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät ovat
11.09.2020 klo 09.00 - 16.30 B309 tai Zoom
09.10.2020 klo 09.00 - 16.30 B409 tai Zoom
14.11.2020 klo 09.00 - 16.30 B505-506 tai Zoom

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälinen kirjallisuus.
Mahdollisuus osallistua kansainvälisiin luentoihin aihepiiristä (FDAn Studia Generalia-sarja, varmistuu myöhemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Lähipäivien välissä opiskelijat suorittavat annettuja oppimistehtäviä yksin tai ryhmässä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeiset asiat:
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu.
- Palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät ja palvelumuotoilun lähestymistavan ja työkalujen soveltaminen palvelujen kehittämisessä
- Moniammatillisen työskentelyn haasteet
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

YAMK Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]