•   Ketterät menetelmät palvelumuotoilussa A9493-3006 01.01.2022-31.07.2022  10 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
    - käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
    - hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
    - kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
    Edeltävä osaaminen
    A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.

    Vastuuopettaja

    Janne Lahti

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz, 2016 (kaikille pakollinen) Agile Experience Design: A Digital Designer's Guide to Agile, Lean, and Continuous. Lindsay Ratcliffe, Marc McNeill, 2012. Agile User Experience Design: A Practitioner´s Guide to Making it Work. Diana Brown. 2012 Real-World Kanban: Do Less, Accomplish More with Lean Thinking, Mattias Skarin, 2015 Kanban in Action. Marcus Hammarberg and Joakim Sundén, 2014 Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time, Jeff Sutherland, 2014 Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Kenneth S. Rubin, 2012 The Scrumban [R]Evolution – Getting the most out of Agile, Scrum and Lean Kanban. Ajay Reddy,2015

    Toteutustapa

    Lähipäivät ja verkko-opetus (Huom! sisältää oletuksen, että kampukset ovat auki. Mikäli eivät, opetukselle tulee vaihtoehtoinen toteutus. Tästä tiedotetaan erikseen):

    28.01.2022 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    16.03.2022 17.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    21.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
    22.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
    23.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
    24.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
    25.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
    31.03.2022 16.30 - 20.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    YAMK opintojakson yleiset arviointikriteerit

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 02.01.2022

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Janne Lahti, Sami Kauppinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

    Opintojakson tavoitteet

    Opiskelija osaa
    - suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
    - käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
    - hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
    - kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti

    Edeltävät opinnot

    A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.
    Opiskelija ja ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Suomeksi
    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson avaus
    5 päivän sprintti kampuksella
    Loppuseminaari

    Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Teoriaosuus 40% (4 op)
    Lbd-projeksi 60% (6 op)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Etäpäivä 1: Opintojakson esittely
    Etäpäivä 2: lbd-projektin esittely
    Lähiopetus: Sprinttiviikko
    Etäpäivä 3: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Kiitettävä

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)