Janne Lahti
Lähiopetus
Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz, 2016 (kaikille pakollinen) Agile Experience Design: A Digital Designer's Guide to Agile, Lean, and Continuous. Lindsay Ratcliffe, Marc McNeill, 2012. Agile User Experience Design: A Practitioner´s Guide to Making it Work. Diana Brown. 2012 Real-World Kanban: Do Less, Accomplish More with Lean Thinking, Mattias Skarin, 2015 Kanban in Action. Marcus Hammarberg and Joakim Sundén, 2014 Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time, Jeff Sutherland, 2014 Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Kenneth S. Rubin, 2012 The Scrumban [R]Evolution – Getting the most out of Agile, Scrum and Lean Kanban. Ajay Reddy,2015
Lähipäivät ja verkko-opetus (Huom! sisältää oletuksen, että kampukset ovat auki. Mikäli eivät, opetukselle tulee vaihtoehtoinen toteutus. Tästä tiedotetaan erikseen):
28.01.2022 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Verkossa
16.03.2022 17.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
21.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
22.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
23.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
24.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
25.03.2022 09.00 - 17.30 140 (8 henkilöä) 136 (6 henkilöä) 155 (6 henkilöä)
31.03.2022 16.30 - 20.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
YAMK opintojakson yleiset arviointikriteerit
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 02.01.2022
20 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Janne Lahti, Sami Kauppinen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa ketterän suunnittelusprintin sekä hahmottaa menetelmän hyödyt
- käyttää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja suunnittelumahdollisuuksien tunnistamiseen ja palveluprototyyppien toteuttamiseen
- hahmotella ja visualisoida vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja sekä arvioida niitä kriittisesti
- kehittää suunnitteluratkaisuja käyttäjätiedon pohjalta ketterästi ja iteratiivisesti
Edeltävät opinnot
A9330 Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu 10 op tai A9457 Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät 10 op tai vastaava osaaminen.
Opiskelija ja ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Laurea Leppävaara
5 op
H-5
Suomeksi
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.
Opintojakson avaus
5 päivän sprintti kampuksella
Loppuseminaari
Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.
Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)
Etäpäivä 1: Opintojakson esittely
Etäpäivä 2: lbd-projektin esittely
Lähiopetus: Sprinttiviikko
Etäpäivä 3: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)