•   Laatu ravitsemispalveluissa A9467-3015 12.01.2022-27.03.2022  10 op  (MSA222KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
    - toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
    - toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat A9467-3015 Laatu ravitsemispalveluissa Canvas-työtilassa. Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

    Toteutustapa

    Opintojakson toteutus koostuu
    •kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
    •käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

    Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

    Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulee Canvas-työtilaan A9467/3015Laatu ravitsemispa.
    Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

    Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

    Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
    Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3009 Laatu ravitsemispalveluissa-työtilassa Canvasissa.
    Tehtävät ja niiden arviointi:
    1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
    2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
    3) Elintarviketieto-tehtävä, yksilölö/paritehtävä, arviointi 1-5
    4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
    5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
    6) Hygieniaosaamistesti, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
    7) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
    8) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    12.01.2022 - 27.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA222KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Leila Jaakkola, Tuula Kuivanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle 12.1. klo 12.30- 15.30. tai ilmoittamalla kurssin vastuuopettajalle, Leila Jaakkola leila.jaakkola@laurea.fi, ennen aloituskertaa, jos et voi osallistua.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3015 Laatu ravitsemispalvuissa. Työtila avautuu ke 12.1.

    Opintojakson aloitusinfo on ke 12.1.. klo 12.30 - 15.30
    Toteutus päättyy su 27.3.

    Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä 17.1. ja 18.1.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    BarLaurea-oppimisvuorot 24 x 7 tuntia = 168 tuntia
    Lähiopetus 30 tuntia
    Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 72 tuntia
    Yhteensä 270 tuntia
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
    Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
    •tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
    aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
    •toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
    Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä Englanniksi

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden