•   Laatu ravitsemispalveluissa A9467-3014 19.10.2022-31.12.2022  10 op  (MSA222SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
    - toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
    - toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    90% Lähiopetus, 10% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat Canvas-työtilassa A9467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa. Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

    Toteutustapa

    Opintojakson toteutus koostuu
    •kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
    •käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

    Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

    Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulevat Canvas-työtilaan A9467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa.
    Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

    Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

    Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
    Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3003 Laatu ravitsemispal-työtilassa Optimassa.
    Tehtävät ja niiden arviointi:
    1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
    2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
    3) Elintarviketieto-tehtävä, ykislö/paritehtävä, arviointi 1-5
    4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
    5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
    6) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
    7) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
    LISÄKSI KURSSILLA ON MAHDOLLISUUS SUORITTAA HYGIENIAPASSI ELI HYGIANIAOSAAMISEN TESTI, JOS SITÄ EI OLE SUORITETTU.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    19.10.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • MSA222SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 2A (Koko: 10. Avoin amk: 0.)
    • Pienryhmä 2B (Koko: 10. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Leila Jaakkola, Tuula Kuivanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Huomioi seuraavat asiat toteutuksella:
    - Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle ke 19.10. tai ilmoittamalla etukäteen poissaolosta Leila Jaakkolalle, leila.jaakkola@laurea.fi. Kaikille lähiopetuskerroille ja työpajoihin osallistuminen on suositeltavaa.
    - BarLaureassa opiskelu tapahtuu vastuullisesti ryhmässä ja ryhmän jäsenenä; vuoroista poissaolemisesta tulee aina etukäteen ilmoittaa ravintolapäällikölle.
    -Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa. Työtila avautuu ke 19.10.

    Opintojakson aloitusinfo on ke 19.10.. klo 9.15 - 11.45.

    Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä ma 24.10. ja ti 25.10.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    BarLaurea-oppimisvuorot 21 x 7 tuntia = 147 tuntia
    Lähiopetus 32 tuntia
    Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 90 tuntia
    Yhteensä 270 tuntia
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
    Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
    •tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
    aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
    •toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
    Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä Englanniksi

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden