Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9385-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

61 - 100

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Satu Vuorela
  • Jatta Jännäri

Vastuuopettaja

Satu Vuorela

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä

Toteutustapa

Opintojakson suorittamiseen on kaksi eri mahdollisuutta:
Toteutustapa a)
Ennen lähiopetusta tehdään yksilötehtävät ja lähiopetuksessa työstetään pienryhmissä ryhmätehtävää. Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ensimmäinen tehtävä pitää palauttaa ennen ensimmäistä opetuspäivää. Toinen tehtävä pitää taas olla palautettuna ennen toista opetuspäivää. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tämä toteutus perustuu "flipped learning" eli "käänteinen oppiminen" -menetelmään, jossa on ehdottoman tärkeää, että opiskelija on tehnyt tehtävät ENNEN lähiopetusta. Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa, koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

Toteutustapa b)
Tehtävät tehdään yksilötehtävinä opintojakson Canvasissa olevan ohjeen ja aikataulun mukaisesti.

Opiskelija voi valita kumman näistä toteutusvaihtoehdoista valitsee. Kun opiskelija on palauttanut tehtävän 1 viimeistään 20.9., hän on lunastanut paikkansa lähipäiville toteutustavassa a). Erillistä ilmoitusta siitä, kumman toteutustavan on valinnut, ei tarvita.

Aika ja paikka

Toteutustapa a)
Opetuspäivät
to 22.9.2022 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
pe 28.10.2022 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Toteutustapa b)
Ei opetuspäiviä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf
Kostamo, T., Vuori, J., Launonen, R., Marttinen, K., Mäkkeli, J. & Ruotsalainen, M. 2017. Ihan intona!: Miten innostusta johdetaan. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ihan_intona/pdf/HH-Leading-passion.pdf
Laloux, F., Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker.
Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta.
Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf
Martela, F. and Jarenko, K., 2017. Itseohjautuvuus–Miten organisoitua tulevaisuudessa. Alma Talent. Helsinki.
https://verkkokirjahylly.almatalent.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutustapa a)
ti 20.9.2022 klo 23.59 Tehtävä a1 palautus
to 22.9.2022 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
ke 26.10.2022 klo 23.59 Tehtävä a2 palautus
pe 28.10.2022 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

Toteutustapa b)
pe 30.9.2022 klo 23.59 Tehtävä b1 palautus
pe 14.10.2022 klo 23.59 Tehtävä b2 palautus
pe 4.11.2022 klo 23.59 Tehtävä b3 palautus
pe 11.11.2022 klo 23.59 Tehtävä b4 palautus

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutustapa a)
Tehtävä 1 Organisaatioiden uusi tuleminen 1 op, palautus ennen ensimmäistä opetuspäivää (1. opetuspäivä 22.9.2022)
Tehtävä 2 Innostuksen johtaminen 3 op, palautus viimeistään ennen toista opetuspäivää (2. opetuspäivä 28.10.2022)
Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki (opetuspäivät) 1 op

Toteutustapa b)
Tehtävä 1 Organisaatioiden uusi tuleminen 1 op, palautus 30.9.
Tehtävä 2 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki, osa 1 0,5 op, palautus 14.10.
Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki, osa 2 0,5 op, palautus 4.11.
Tehtävä 4 Innostuksen johtaminen 3 op, palauitus 11.11.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö