•   Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossa A9385-3015 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida erilaisia motivaatioita
    - arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
    - toimia työelämän laadun kehittäjänä

    Vastuuopettaja

    Satu Vuorela

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Larjovuori, R.-L., Kinnari, I., Nieminen, H. & Heikkilä-Tammi, K. 2021. Työhyvinvointi itseohjautuvassa organisaatiossa. Avaimia kehittämiseen. Tampereen yliopisto. Työsuojelurahasto. https://research.tuni.fi/uploads/2021/08/aa05a276-tuni_itseohjautuva_opas290621.pdf Kostamo, T., Vuori, J., Launonen, R., Marttinen, K., Mäkkeli, J. & Ruotsalainen, M. 2017. Ihan intona!: Miten innostusta johdetaan. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ihan_intona/pdf/HH-Leading-passion.pdf Laloux, F., Laloux, F. & Appert, E. 2016. Reinventing organizations: An illustrated invitation to join the conversation on next-stage organizations. Brussels, Belgium: Nelson Parker. Suomenkielinen, lyhennetty versio: Laloux, F., Appert, E., Markula, J., Rautanen, A. & Waegelein, R. 2021. Reinventing organizations: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. Helsinki: Teal Suomi Osuuskunta. Martela, F., & Jarenko, K. 2014. Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3. https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf Martela, F. and Jarenko, K., 2017. Itseohjautuvuus–Miten organisoitua tulevaisuudessa. Alma Talent. Helsinki. https://verkkokirjahylly.almatalent.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)

    Toteutustapa

    Opintojakso muodostuu tehtävistä ja verkossa toteutettavasta opetuksesta. Ensimmäinen tehtävä pitää palauttaa ennen ensimmäistä opetuspäivää. Toinen tehtävä pitää taas olla palautettuna ennen toista opetuspäivää. Opintojakso päättyy toiseen opetuspäivään. Tavoitteena on että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan opetuspäiviin ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö opetuspäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Opetuspäivien anti on näin ollen laadukkampaa koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.

    HUOM! Osallistuminen opetuspäiviin on välttämätöntä.

    Hyväksyttyjä suorituksia ei voi uusia/korottaa. Opintojakso päättyy opetuspäivien jälkeen eikä niiden jälkeen tule opiskelijalle lisäsuorituksia.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Tehtävä 1 Hyväksytty/Hylätty 1 opintopiste
    Tehtävä 2 H-5 3 opintopistettä
    Tehtävä 3 H-5 1 opintopiste

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    61 - 100

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Satu Vuorela, Jatta Jännäri, Kristiina Helminen

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    ke 16.2.2022 Ensimmäisen tehtävän palautus
    to 17.2.2022 Ensimmäinen opetuspäivä (Zoomissa)
    to 17.3.2022 Toisen tehtävän palautus
    pe 18.3.2022 Toinen opetuspäivä ja opintojakson päätös (Zoomissa)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Tehtävä 1 Organisaatioiden uusi tuleminen 1 op, palautus ennen ensimmäistä opetuspäivää (1. opetuspäivä 17.2.2022)
    Tehtävä 2 Innostuksen johtaminen 3 op, palautus viimeistään ennen toista opetuspäivää (2. opetuspäivä 18.3.2022)
    Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki (opetuspäivät) 1 op

    Aika ja paikka

    Läsnäolovelvoitteiset opetuspäivät Zoom-verkkototeutuksina:
    to 17.2.2022 klo 9-16 https://laurea.zoom.us/j/68049088284 ja
    pe 18.3.2022 klo 9-16 https://laurea.zoom.us/j/69728352068

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Kehittäminen: Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Kiitettävä

    Tietoperusta: Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Kehittäminen: Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö