Henkilöstövoimavarojen johtaminen modernissa organisaatiossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9385-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Satu Vuorela
- Jatta Jännäri
Ryhmät
-
TYJ21KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K21, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida erilaisia motivaatioita
- arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä henkilöstöjohtamisessa
- toimia työelämän laadun kehittäjänä
Toteutustapa
Opintojakso muodostuu etukäteistehtävistä ja Zoom-lähipäivistä. Ensimmäinen etukäteistehtävä pitää palauttaa ennen ensimmäistä Zoom-päivää. Toinen etukäteistehtävä pitää taas olla palautettuna ennen toista Zoom-päivää. Opintojakso päättyy toiseen Zoom-päivään. Tavoitteena on että jokaisella opiskelijalla on sama tietoperusta tullessaan lähipäiville ja näin hänellä on tietoa opintojakson aihepiiristä. Sisältö etäpäivillä rakentuu tämän olettamuksen varaan. Etäpäivien anti on näin ollen laadukkampaa koska voidaan siirtyä osaamisessa seuraavalle tasolle.
HUOM! Osallistuminen etäpäiville on välttämätöntä.
Hyväksyttyjä suorituksia ei voi uusia/korottaa. Opintojakso päättyy Zoom-päivien jälkeen eikä niiden jälkeen tule opiskelijalle lisäsuorituksia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Martela, F., & Jarenko, K. (2014). Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuja, 3.
https://filosofianakatemia.fi/tiedostot/sisainen-motivaatio.pdf
Martela, F. and Jarenko, K., 2017. Itseohjautuvuus–Miten organisoitua tulevaisuudessa. Alma Talent. Helsinki.
https://verkkokirjahylly.almatalent.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)
Kostamo, T. (toim.), 2017. Ihan intona!: miten innostusta johdetaan.
https://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ihan_intona/
Lean and Agile Adoption with the Laloux Culture Model https://youtu.be/g0Jc5aAJu9g
Frédéric Laloux on Reinventing Organizations: https://youtu.be/gcS04BI2sbk
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
31.1.2021 Ensimmäisen etätehtävän palautus
6.2.2021 Luento, Zoom
4.3.2021 Toisen etätehtävän palautus
5.3.2021 Luento,Zoom, ryhmätyöskentelyä ja opintojakson päätös
Sisältö ja sen jaksotus
ETUKÄTEISTEHTÄVÄ
Tehtävä 1 Organisaatioiden uusi tuleminen 1 op, palautus viimeistään 1. lähipäivänä
1. lähipäivä: Luentoja ja opiskelijoiden esityksiä, vierailija
Tehtävä 2 Innostuksen johtaminen 3 op, palautus viimeistään 2. lähipäivänä
2. lähipäivä Ryhmätyöskentelyä, ryhmätöiden esitykset
Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki (kontaktipäivät) 1 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä 1 H-5 1 opintopistettä
Tehtävä 2 H-5 3 opintopistettä
Tehtävä 3 Tulevaisuuden johtamisen työkalupakki Hyväksytty/Hylätty 1 opintopiste lähipäivinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö