Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja organisaation turvallisuuskäyttäytyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9359-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Petri Puhakainen

Ryhmät

  • TYA219KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K19, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, miten sosiaalinen maailma ja yksittäiset ihmiset vaikuttavat toisiinsa ja muovaavat toisiaan
- analysoida ja vaikuttaa positiivisesti ihmismielen -ajattelun, tunteiden ja persoonallisuuden- sosiaalista muotoutumista kuin myös häiriöitä, joilla voi olla olennainen merkitys turvallisuuteen
- analysoida ihmisten toiminnan, ajattelutapojen, tunteiden ja identiteetin muodostuminen suhteessa sosiaaliseen ympäristöön ja yhteiskuntaan sekä ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja ryhmäprosesseihin
- käyttää välineitä, joiden avulla hallitaan ihmisten arkipäivän ilmiöitä yhteiskunnallisissa ja turvallisuuteen liittyvissä yhteyksissään
- hyödyntää psykologisien ja moraalifilosofisia teorioita yksilön tekemien valintojen ja toiminnan lähtökohtana
- kriisipsykologian lähtökohdista jäsentää traumaattisen tilanteen kohtaamista työyhteisössä

Toteutustapa

Suoritukseen vaaditaan lähipäivien läsnäolo ja tehtävän hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson arvosana määräytyy seuraavasti: tehtävä 100%
Lähipäivän poissaolo korvataan erillisellä suorituksella.

Aika ja paikka

Lähipäivät Leppävaaran kampuksella:
31.1.2019 Ensimmäinen lähiopetuspäivä
6.4.2019 Toinen lähiopetuspäivä
11.5.2019 Kolmas lähiopetuspäivä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä suositeltavasta kirjallisuudesta:
Goleman, D.: Tunneäly työelämässä, Otava, 1999.
Roper C. A., Grau J. A. & Fisher, L. F.: Security Education, Awareness and Training, Elsevier, 2006.
Eagly, A. & Chaiken, S.: The Psychology of Attitudes, Wadsworth, 1993.
Locke, E.: Handbook of Principles of Organizational Behavior: Indispensable Knowledge for Evidence-Based Management, John Wiley & Sons, 2009.
Sims, H.P. & Lorenzi, P.: The New Leadership Paradigm, Sage, 1992.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

- Lähiopetuspäivät
- Tehtävän palautus viimeistään 31.5.2019

Lisätietoja opiskelijoille

Työyhteisö on sosiaalinen ekosysteemi, jossa eletään jatkuvassa kanssakäymisessä toisten työntekijöiden, esimiesten, organisaation johdon ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Turvallisuusjohtamisessa on tärkeää ymmärtää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilöiden ja työyhteisöiden turvalliseen toimintaan. Opiskelijan osaamisen ja valmiuksien kasvattaminen tapahtuu pääasiassa käyttäytymistieteellisistä lähtökohdista. Opiskelijan osaaminen lisääntyy mm. motivaatioteorioiden ja oppimisen psykologian ymmärtämisen kautta niin, että hän pystyy hahmottamaan ja hallitsemaan turvallisuusjohtamisen haasteita, jotka liittyvät työntekijöiden ja työyhteisöjen turvallisuuskäyttäytymiseen.
Opintojakson suorittanut opiskelija osaa analysoida tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijän ja sitä kautta koko työyhteisön turvallisuuskäyttäytymiseen. Hän:
- ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon toimia turvallisesti,
- ymmärtää asenteiden vaikutuksen työntekijöiden turvallisuuskäyttäytymiseen,
- ymmärtää ihmissuhdetaitojen merkityksen turvallisuuden edistämisessä,
- osaa soveltaa keinoja, joilla työntekijöiden asenteisiin ja toimintaan voidaan vaikuttaa.
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijoiden ymmärrystä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijän ja sitä kautta koko työyhteisön turvallisuuskäyttäytymiseen. Työntekijöiden turvallisuuskäyttäytymistä ja sen hallintaa ja muuttamista tarkastellaan mm. seuraavista näkökulmista:
- motivaatio
- asenteet ja käyttäytyminen
- organisaatiokäyttäytyminen
- oppiminen, sosiaalinen oppiminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy tehtävän perusteella. Tehtävä on essee tai kirjallisuustutkimus. Kirjallisen työn arviointiin vaikuttavat erityisesti seuravaavat asiat:
- Onnistunut rajaus
- Selkeä kuvaus: mitä essee tai kirjallisuustutkimus käsittelee
- Miksi aihe on valittu, aiheen tärkeys/merkitys
- Miten työ tehdään, miten aihetta lähestytään
- Mikä on työn lopputulos, millaista tietoa työ tuottaa
- Kirjallisen työn looginen eteneminen, sidosteisuus