•   Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu A9330-3011 01.08.2022-31.12.2022  10 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun yleisiä toimintatapoja oman alansa kehittämisessä
    - integroida käyttäjän ja asiakkaan asiantuntemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin
    - hahmottaa käyttöliittymäsuunnittelun ja vuorovaikutussuunnittelun perusperiaatteet
    - hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja tekniikoita digitaalisen palvelun suunnittelussa
    - hahmottaa digitaalisen palvelun käytettävyyden varmistamisen periaatteen
    - toimia avoimissa innovaatioverkostoissa ja -ympäristöissä kehittäjänä

    Vastuuopettaja

    Janne Lahti

    Toteutusmuoto

    50% Lähiopetus, 50% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo: Jackson, C. k. (2017). Digital design in action: Creative solutions for designers. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group. Sinkkonen & al (2006) Käytettävyyden psykologia TAI (2013) Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (Voices That Matter) Krug Steve Cooper, A., Cronin, D., Cronin, D., Noessel, C. & Reimann, R. (2014). About Face: The Essentials of Interaction Design. Wiley. Part II - Designing Behavior and Form Part III - Interaction Details

    Toteutustapa

    Monimuoto-opetus. . Opintojaksolla työskennellään CANVAS-työtilassa. Opintojaksolla tehdään lbd-projekti.
    08.09.2022 08.30 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    22.09.2022 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    29.10.2022 08.30 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    24.11.2022 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa
    15.12.2022 16.30 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Verkossa

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Janne Lahti, Sami Kauppinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson avaus

    Loppuseminaari

    Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opintojaksolla suoritetavaa lbd-projektin saattaa kytkeytyä KV-yhteyksiä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Teoriaosuus 40% (4 op)
    Lbd-projeksi 60% (6 op)

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Lähipäivä 1:Suunnittelukriteerit
    Etäpäivä 2: Ideointi ja konseptointi
    Lähipäivä 3: Prototyypit / Interaktiosuunnittelu
    Etäpäivä 4: Käytettävyyden testaaminen
    Etäpäivä 5: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Kiitettävä

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)