Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9330-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 09.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 03.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Sami Kauppinen
  • Janne Lahti

Ryhmät

  • TYJ20SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S20

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun yleisiä toimintatapoja oman alansa kehittämisessä
- integroida käyttäjän ja asiakkaan asiantuntemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin
- hahmottaa käyttöliittymäsuunnittelun ja vuorovaikutussuunnittelun perusperiaatteet
- hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä ja tekniikoita digitaalisen palvelun suunnittelussa
- hahmottaa digitaalisen palvelun käytettävyyden varmistamisen periaatteen
- toimia avoimissa innovaatioverkostoissa ja -ympäristöissä kehittäjänä

Toteutustapa

Monimuoto-opetus. Valitsevan korona-tilanteen vuoksi osa opetuksesta saatetaan siirtää etäopetukseksi. Opintojaksolla työskennellään CANVAS-työtilassa.
Opetus sisältää myös työpajatyöskentelyä kampuksella, joka edellyttää läsnäoloa. Opintojaksolla tehdään ldb-hankeprojekti.

Opetusajankohdat

03.10.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
14.10.2020 17.00 - 21.00 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
06.11.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
18.11.2020 17.00 - 21.00 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
03.12.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo:

Jackson, C. k. (2017). Digital design in action: Creative solutions for designers. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.
Sinkkonen & al (2016) Käytettävyyden psykologia.
Goodwin (2009) Designing for the digital age. How to create human-centered products and services. Wiley Publishing, Inc. Indianapolis. Luvut:
1. Goal-Directed Product and Service design
12. Defining requirements
13. Putting it All Together: The user and domain analysis
14. Framework Definition: Visualizing Solutions
15. Principles and Patterns for Framework Design
16. Designing the Form Factor and Interaction Framework
17. Principles and Patterns in Design Language
18. Developing the Design language
19. Communicating the Framework and Design Language
20. Detailed design: Making Your Ideas real
21. Detailed Design Principles and Patterns
22. Detailed Design Process and Practices23. Evaluating your design

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

03.10.2020 09.00 - 16.30 240 (30 henkilöä) Opintojakson avaus

03.12.2020 09.00 - 16.30 246 (35 henkilöä)00 Ulkopuolinen tila : Zoom
Loppuseminaari

Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla suoritetavaa lbd-projektin saattaa kytkeytyä KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähipäivä 1:Suunnittelukriteerit
Etäpäivä 2: Ideointi ja konseptointi
Lähipäivä 3: Prototyypit / Interaktiosuunnittelu
Etäpäivä 4: Käytettävyyden testaaminen
Etäpäivä 5: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)