Janne Lahti
70% Lähiopetus, 30% Etäopetus
Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo: Jackson, C. k. (2017). Digital design in action: Creative solutions for designers. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group. Sinkkonen & al (2016) Käytettävyyden psykologia. Goodwin (2009) Designing for the digital age. How to create human-centered products and services. Wiley Publishing, Inc. Indianapolis. Luvut: 1. Goal-Directed Product and Service design 12. Defining requirements 13. Putting it All Together: The user and domain analysis 14. Framework Definition: Visualizing Solutions 15. Principles and Patterns for Framework Design 16. Designing the Form Factor and Interaction Framework 17. Principles and Patterns in Design Language 18. Developing the Design language 19. Communicating the Framework and Design Language 20. Detailed design: Making Your Ideas real 21. Detailed Design Principles and Patterns 22. Detailed Design Process and Practices23. Evaluating your design
Monimuoto-opetus. Valitsevan korona-tilanteen vuoksi osa opetuksesta saatetaan siirtää etäopetukseksi. Opintojaksolla työskennellään CANVAS-työtilassa.
Opetus sisältää myös työpajatyöskentelyä kampuksella, joka edellyttää läsnäoloa. Opintojaksolla tehdään ldb-hankeprojekti.
Opetusajankohdat
03.10.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
14.10.2020 17.00 - 21.00 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
06.11.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
18.11.2020 17.00 - 21.00 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
03.12.2020 09.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila :ZOOM https://laurea.zoom.us/j/62464827387
01.08.2020 - 03.12.2020
18.05.2020 - 09.08.2020
20 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Janne Lahti, Sami Kauppinen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto, Yhteiset opinnot
Laurea Leppävaara
5 op
3 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen saattaa edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.
03.10.2020 09.00 - 16.30 240 (30 henkilöä) Opintojakson avaus
03.12.2020 09.00 - 16.30 246 (35 henkilöä)00 Ulkopuolinen tila : Zoom
Loppuseminaari
Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.
Opintojaksolla suoritetavaa lbd-projektin saattaa kytkeytyä KV-yhteyksiä.
Teoriaosuus 40% (4 op)
Lbd-projeksi 60% (6 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Lähipäivä 1:Suunnittelukriteerit
Etäpäivä 2: Ideointi ja konseptointi
Lähipäivä 3: Prototyypit / Interaktiosuunnittelu
Etäpäivä 4: Käytettävyyden testaaminen
Etäpäivä 5: Julkaisu Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)