Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisuus palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9329-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 10.06.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Janne Lahti

Ryhmät

  • TYJ21SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa teknologian tarjoamat mahdollisuudet palveluliiketoiminnalle ja uusille innovatiivisille liiketoimintamalleille
- analysoida organisaation strategiaa digitaalisten palvelujen suunnittelun näkökulmasta

Toteutustapa

Monimuoto-opetus. Opintojaksolla työskennellään CANVAS-työtilassa.
Opetus sisältää myös työpajatyöskentelyä kampuksella, joka edellyttää läsnäoloa. Opintojaksolla tehdään ldb-hankeprojekti.

Opetusajankohdat

04.09.2021 09.00 - 16.30 207 (35 henkilöä)
04.10.2021 16.00 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
06.10.2021 16.00 - 19.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
03.12.2021 12.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo (yksittäiseltä opiskelijalta ei edellytetä kaikkiin kirjoihin tutustumista):

The Digital Matrix - New Rules for Business transformation through technology. Venkat Vekatraman. 2017
The Digital transformation playbook - rethink your business for the digital age. David l. Rogers. 2016
Digital @ Scale: The Playbook You need to Transform Your Company. Anand Swminathan, Jurgen Meffert. 2017
Strategic design - Eight essential practices every strategic designer must master. Giulia Calabretta et al. 2016
What's your digital business model? Six questions to help you build next-generation enterprise. Peter Weill & Stephanie L. Woerner. 2018.

Lisäksi opintojaksolla on käytössä projektia tukevaa aineistoa (artikkeleja, kirjallisuutta, verkkosisältöjä jne).

Suomenkielistä kirjallisuutta projektityötä tukemaan:
Mitä meille tapahtui?- Näin internet ja sosiaalinen media muuttivat elämämme, Jussi Pullinen (2019)
Tekoäly - Matkaopas johtajalle Antti Merilehto (2018)
Tekoäly - Bisneksen uudet työkalut Heidi Kananen,Harri Puolitaival (2019)
Tekoäly - Ihminen ja kone Mika Aaltonen,Antti Merilehto (2020)
Mitä tulisi tietää tekoälystä, Timo Siukonen, Pekka Neittaanmäki (2019)
Lohkoketju - Antti Innanen, Mikko Eerola, Juha Viitala, Patrik Elias Johansson (2019)
Palvelukseen halutaan robotti - Tekoäly ja tulevaisuuden työelämä Jussi Marttinen (2018)

ACM-Digital library artikkelitietokanta (englannin kielisiä artikkeleja):
Kirjallisuuden ohella projektissa kannattaa käyttää aikaa siihen, että etsii omaa projektin tietoperustan ymmärrystä tukeakseen artikkeleja ACM-artikkelitietokannasta). Tietokantaan pääsee kirjautumaan Laurean tunnareilla
https://dl-acm-org.nelli.laurea.fi/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään LbD-kehitysprojekti aidolle asiakkaalle. Projektiin ja opintojaksoon osallistuminen edellyttää NDA-sopimuksen allekirjoitusta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson avaus

Loppuseminaari

Tehtävänantoihin liittyvä päivämäärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähipäivä 1: Opintojakson avaus, palvelut ja digitalisaatio, projekti- ja tehtäväesittelyt, suunnittelupelin pelaaminen
Etäpäivä 2: Digitaalisuus palveluissa - ajankohtainen asiantuntijavieras, luento ja ohjeistusta projektityöhön
Etäpäivä 3: Projektityöpaja, ideoiden esittelyt asiakkaalle ja välipalaute
Etäpäivä 4: Loppuseminaariesitykset asiakkaalle ja opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalaute

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)