Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskuntavastuullinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9328-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Pekka Matvejeff
  • Sari Sarlio-Siintola

Ryhmät

  • TYJ21KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida muuttuvaa yhteiskuntaa kestävän kehityksen näkökulmasta
- käynnistää ja ohjata eettistä keskustelua työyhteisössä
- soveltaa oikeudenmukaisia menettelytapoja työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja perustella tekemiään ratkaisuja yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta
- toimia proaktiivisesti oman alansa arvoja edistäen ja puuttua havaitsemaansa epäeettiseen toimintaan

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti Zoomissa. Zoom-opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti. Opiskelijat saavat tarvittaessa ohjausta vastuuopettajalta. Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen. .

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, joka lähetetään opintojaksolle hyväksytyille joulukuussa 2020. Zoom-opetuspäivien sisällöt ovat samat Leppävaaran ja Tikkurilan ryhmissä.

Opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää osallistua kaikkiin Zoom-opetuspäiviin. Mikäli opiskelija ei osallistu aloituspäivään, eikä ilmoita etukäteen pätevää syytä poissaolostaan, opiskelija poistetaan ilman erillistä ilmoitusta opintojaksolle hyväksyttyjen listalta.

Ensimmäinen Zoom-päivä lauantaina 9.1.2021 on yhteinen Leppävaaran ja Tikkurilan ryhmille. Toinen ja kolmas päivä toteutetaan ryhmille erikseen (ks. "toteutuksen tärkeät päivämäärät" alla sekä oma kalenterisi). Jos olet estynyt osallistumaan oman ryhmäsi opetukseen jonain päivänä, voit osallistua vastaavaan päivään toisessa ryhmässä.

Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit jaetaan aloituspäivän yhteydessä Canvas-alustalle. Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus ja muu lähdeaineisto tarkentuu opintojakson luentojen ja jaksotehtävän edetessä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson oppimistehtävä sovelletaan joko omaan työnantajaorganisaatioon tai muuhun valittavaan kohteeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson molempien ryhmien yhteinen aloituspäivä la 9.1.2021 klo 9-16.30 Zoomissa

Tikkurilan ryhmän muut Zoom-opetuspäivät:

Pe 12.2.2021 klo 9-16.30
La 13.3.2021 klo 9-16.30

Kaikki opetuspäivät Zoomissa tallennetaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida muuttuvaa yhteiskuntaa kestävän kehityksen näkökulmasta
- käynnistää ja ohjata eettistä keskustelua työyhteisössä
- soveltaa oikeudenmukaisia menettelytapoja työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja perustella tekemiään ratkaisuja yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta
- toimia proaktiivisesti oman alansa arvoja edistäen ja puuttua havaitsemaansa epäeettiseen toimintaan

Kevään erityisinä teemoina opintojaksolla ovat kiertotalous, julkisyhteisöjen ja yritysten yhteiskuntavastuu. Näistä kaikista teemoista on paitsi luentoja, myös aihioita opintojakson oppimistehtäväksi.

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö ja jaksotus käydään läpi aloituspäivänä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sovelletaan Laurean tutkintosääntöä. Tutkintosäännön 18§ sovellettaessa otetaan huomioon korona-pandemian aiheuttama tilanne.

Opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää osallistua kaikkiin Zoom-opetuspäiviin. Mikäli opiskelija ei osallistu aloituspäivään, eikä ilmoita etukäteen pätevää syytä poissaolostaan, opiskelija poistetaan ilman erillistä ilmoitusta opintojaksolle hyväksyttyjen listalta.

Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksokohtaiset arviointikriteerit käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.