Pekka Matvejeff
Lähiopetus
Opintojakson oppimateriaalit jaetaan aloituspäivän yhteydessä Optimaan. Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus ja muu lähdeaineisto määritellään opiskelijoiden kanssa yhdessä heidän henkilökohtaisten oppimistehtävien perusteella. Opiskelijat voivat etukäteen tutustua yleiseen muutosjohtamista käsittelevään tutkimukseen/kirjallisuuteen ja tehdä kirjallisuus-/tutkimusvalintoja oppimistehtavän perusteella (ks. oppimistehtävän kuvaus).
Opintojakso toteutetaan kolmena lähiopetuspäivänä. Lähiopetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti. Lähiopetuspäivien välillä opiskelijat saavat tarvittaessa ohjausta vastuuopettajalta. Korona-pandemian tilanne syksyllä 2020 voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Opintojakson lähipäivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää:
1 ONNISTU MUUTOKSESSA (Ryhmätehtävä)
Osallistamisprojekti. Jokainen ryhmä (X henkilöä/ryhmä) suunnittelee muutoksen läpivientiä ja pyrkii saamaan muita innostumaan muutoksesta käyttämällä erilaisia osallistamisen menetelmiä (fasilitointi).
Valitkaa keskenänne jokin teitä puhutteleva tai kuvitteellinen muutoscase, jota pohditte ensimmäisenä lähiopetuspäivänä läpikäytyjen teemojen kautta (mikä onnistui, mitä olisi voinut tehdä paremmin). Voitte syventää esitystänne FAKTA ja FIKTIO-tehtävässä käsittelemistänne tarinoista/tutkimuksista. Voitte myös hyödyntää opintojakson aikana kuulemianne asiantuntijaluentoja.
Valmistelkaa yhdessä hissipuhe ja sopikaa kuka/ketkä esittävät hissipuheen 7.11.2020 lähipäivänä. Luovuutta saa käyttää!
Deadline 7.11.2020
2 FAKTA ja FIKTIO (yksilötehtävä, jaksotehtävä)
Valitse jokin omaan kokemukseesi perustuva muutoscase tai kirjallisuudesta/mediasta/julkisuudesta löytyvä sinua kiinnostava muutoscase. Tutustu sellaiseen omaelämäkertaan/romaaniin (FIKTIO), josta löytyy yhtymäkohtia valitsemaasi muutoscaseen. Yhdistä pohdintojasi kirjallisuudesta (FIKTIO) ja muutoscasesta.
Lue lisäksi sellaista tutkittua tietoa johtamisesta, joka mielestäsi soveltuu valitsemaasi muutoscaseen ja tukee valitsemaasi omaelämäkertaa/romaania. Käytä vähintään viittä (5) tutkimuksellista lähdettä. Hae erilaisia malleja muutoksesta ja keskity esimerkiksi viestintään, muutoksen prosesseihin, yksilön näkökulmaan tai organisaation näkökulmaan. Analysoi ja pohdi muutoscasea tutkimuksellisten lähteiden avulla.
Kirjoitelmasi on yksi kokonaisuus (noin 10- max 15 sivua), jonka voit laatia esseen muotoon. Tämä antaa sinulle vapauksia myös henkilökohtaiseen pohdintaan. Voit myös pohtia kokonaisuutta esimerkiksi tarinallisuuden kautta (storytelling). Voit myös valita itsellesi sopivan viitekehyksen pohdintaasi esimerkiksi opintojakson aikana kuulemistasi asiantuntijaluennoista.
Toteutustapaa voidaan muokata opiskelijaryhmän kanssa yhdessä ensimmäisenä lähipäivänä.
Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.
Yleiset arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 09.08.2020
20 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Pekka Matvejeff
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Korona-pandemian tilanne syksyllä 2020 voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Rajoituksien jatkuessa syksyllä 2020 lähipäivät toteutetaan etänä. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto, Yhteiset opinnot
Laurea Leppävaara
H-5
Opintojakson oppimistehtävä sovelletaan joko omaan työnantajaorganisaatioon tai muuhun valittavaan kohteeseen.
Opintojakson aloituspäivä torstai 3.9.2020 klo 9-16.30 on yhteinen Tikkurilan ryhmän kanssa ja toteutetaan Leppävaaran kampuksella
Toinen lähiopetuspäivä to 1.10.2020 klo 9-16.30 Leppävaaran kampus
Kolmas lähiopetuspäivä la 7.11.2020 klo 9-16.30 Leppävaaran kampus
Korona-pandemian tilanne syksyllä 2020 voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Rajoituksien jatkuessa syksyllä 2020 lähipäivät toteutetaan etänä. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Opintojakson tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
• luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
• mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
• ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa
Syksyn 2020 erityisinä teemoina opintojaksolla ovat toimintaympäristöjen ymmärtäminen, itsensä johtaminen sekä kriisijohtaminen ja –viestintä. Näistä kaikista teemoista on paitsi luentoja, myös aihioita opintojakson oppimistehtäväksi.
Lähipäiväkohtainen ohjelma ja vierailevat luennoitsijat julkistetaan ensimmäisen lähipäivän yhteydessä. Optima avautuu opiskelijoille viimeistään päivää ennen ensimmäistä lähipäivää.
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]