•   Tutkimusviestintä A9324-3017 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
    - argumentoinnin kielelliset keinot
    - tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
    - arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
    - laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen

    Vastuuopettaja

    Kaarina Murtola

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opiskelumateriaali: Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro. Taustakirjallisuutta: Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro. Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus. Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.

    Toteutustapa

    Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
    Opintojakson osaamistavoitteet:
    •opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
    •argumentointikeinot
    •tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
    •toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
    •tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.

    Arviointikriteerit:
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
    Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    41 - 50

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Kaarina Murtola

    Lisätietoja opiskelijoille

    18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
    Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx

    Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
    5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 30.1.2022 Canvas-työtilaan.

    Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
    - Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
    - Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
    - Referointi, referoiva kieli
    - Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
    - Tutkimustekstin tyyli ja kieli
    - Kehittämistyön tulosten julkistaminen

    Aika ja paikka

    Ennakkotehtävän deadline 30.1.2022 Canvas-työtilaan.
    Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
    19.02.2022 08.30 - 16.00
    24.03.2022 08.30 - 16.00
    20.05.2022 08.30 - 16.00
    Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.