Kaarina Murtola
Lähiopetus
Opiskelumateriaali: Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro. Taustakirjallisuutta: Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro. Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus. Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus. Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 40
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Kaarina Murtola
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu lähiopetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 22.8.2021 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Ennakkotehtävän deadline 22.8.2021 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme lähiopetuskertaa Zoomissa:
02.09.2021 klo 09.00 - 16.30
09.10.2021 klo 09.00 - 16.30
03.12.2021 klo 09.00 - 16.30
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.