Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9323-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

41 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Susanna Kivelä
  • Minna Pura
  • Markus Neuvonen
  • Hanna-Kaisa Pernaa

Vastuuopettaja

Johanna Aalto

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Opintojakson osallistujat on jaettu kahteen ryhmään tulleen suuren ilmoittautumismäärän johdossa.

- luennot
- työpajatyöskentely
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely

Kurssilla ei ole tenttiä vaan se arvostellaan ryhmän ryhmätyön sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan perusteella..

Aika ja paikka

Kohdassa rytmitys ryhmän 1 ja 2 kellonajat.

Opintojakson kontaktiajankohdat ovat
Opetus toteutetaan kahdessa ryhmässä

Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00

Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://libguides.laurea.fi/liiketalous
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ryhmä 1:
- ti 15.2. klo 17.30 - 19.30
- la 26.3.klo 8.30 - 16.00
- la 23.4. klo 8.30 - 16.00

Ryhmä 2:
- to 17.2. klo 17.30 - 19.30
- la 2.4.. klo 8.30 - 16.00
- la 14.5. klo 9.00 - 16.00

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä ja hyödyntää jo aiemmin kerättyä monitorointitietoa
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Opintojakso muodostuu kolmeasta Moduulista

1. Intro, jossa käydään läpi kurssin periaatteet, tehdään ryhmäjaot ja johdatellaan ennakoinnin menetelmiin.
2. Moduuli 1: Trendit: Tutustutaan valmiisiin trendikortteihin ja tehdään ryhmätöitä
3. Moduuli 2: Skenaariot: Esitellään ryhmätöiden tulokset ja tehdään ryhmätöitä

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.