Siirry suoraan sisältöön

Talousohjaus palveluliiketoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9321-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Marjo Lipasti

Vastuuopettaja

Marjo Lipasti

Ryhmät

  • MYA422SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon, kehittämisen ja hinnoittelun tueksi
- analysoida palvelun kannattavuutta
- laatia budjetteja palvelujen kehittämisprosessiin
- käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Toteutustapa

Opintojakson tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuuslista

Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)

Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro

Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita

Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja)

Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014

Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika

Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo

Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing

Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value

Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning

Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2)

Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.]

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

[Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö.
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.]

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

Kansainvälisyys toteutuksella

[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]

Sisältö ja sen jaksotus

Varmistat laadukkaan ja oikea-aikaisen tiedon tuottamisen sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien käyttöön. Tehtävässäsi vastaat selvitys- ja tietotuotantotarpeisiin sekä olet mukana talouden järjestelmien kehitystyössä. Tuotat, analysoit ja yhdistät eri lähteistä tulevaa tietoa päätöksenteon, johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi, nostaen samalla proaktiivisesti esiin uusia näkökulmia ja toteutustapoja. Osallistut myös yhteisiin talouden asiantuntija- ja kehitystehtäviin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Opintojakson suorittaminen:

1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

4. Asiakaskannattavuus: max 10p

5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe

Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Läpipääsy vaatii 50 pistettä
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)