Tapahtumaturvallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9235-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 16.08.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 26.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Yhteinen
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Hanna Iisakkila Rojas
- Kaija Meriläinen
Vastuuopettaja
Kaija Meriläinen
Ryhmät
-
TOP220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja määritellä tapahtumaturvallisuuteen liittyvät määräykset ja riskit
- suunnitella ja toteuttaa tapahtuman turvallisuussuunnitelman
- tuottaa tapahtumaan turvallinen ja toimiva tilasuunnittelu
Toteutustapa
Opintojaksolla on sekä virtuaalioppimistehtäviä että kontaktiluentoja.
Tällä toteutuksella myös pilotoidaan Matkailun turvallisuuspassin Tapahtumaturvallisuus-osio.
Aloituskerralla pakollinen läsnäolo, samoin kuin vierailijaluennolla ja töiden esityspäivänä.
Opintojaksolla tehdään harjoitustyönä tapahtuman tilasuunnittelu ja turvallisuussuunnitelma tai turvallisuuskartoitus.
Opintojaksolla käytetään Canvas oppimisalustaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus tarkemmin Canvas oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista vastaava opettaja Kaija Meriläinen. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yhteistyökumppaneina HAM ja Nenäpäiväsäätiö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Päivittyy myöhemmin kumppanien vahvistettua aikataulunsa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Tapahtuman turvallisuussuunnittelu 3 op
Tapahtuman tilasuunnittelu 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Etusijalla opintojaksolle Tapahtuman tuottaja-modulin muut opintojaksot suorittaneet ja Turvallisuusalan tapahtumiin suuntautuneet opiskelijat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arvioinnin kohteet:
Turvallisuussuunnitelma/turvallisuuskartoitus 40%
Tilasuunnitelma 30%
Verkkotentti 30%
Suunnitelmien arviointiin vaikuttaa aktiviisuus ohjaustilanteissa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija ei kykene toimimaan ryhmässä
ei ota ohjeita vastaan
Palauttaa annetut tehtävät myöhässä tai ei palauta lainkaan
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan