Siirry suoraan sisältöön

Käytettävyyden arviointi ja testaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9165-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.04.2021 - 11.04.2021

Ajoitus

01.05.2021 - 31.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Opettaja

  • Janne Lahti

Vastuuopettaja

Janne Lahti

Ryhmät

  • TON220SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käytettävyystutkimuksen menetelmiä ja tekniikoita tuote- ja palvelusuunnittelua hyödyttävien tutkimus- ja kehittämishankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- suunnitella, organisoida, analysoida ja raportoida käytettävyystutkimuksen
- selittää saavutettavuuden periaatteet
- evaluoida digitaalisen mediatuotteen käytettävyyttä

Toteutustapa

Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.

17.05.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
21.05.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.05.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
05.07.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
12.07.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
19.07.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
26.07.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
09.08.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
12.08.2021 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
18.08.2021 16.00 - 20.00 Ulkopuolinen tila : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.

Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.

Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)

William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition

Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better

Tarkennukset kirjallisuuteen ja artikkeleihin esitellään opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Intranetistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus
Loppuseminaari

Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa käytettävyystutkimuksen menetelmiä ja tekniikoita tuote- ja palvelusuunnittelua hyödyttävien tutkimus- ja kehittämishankkeiden
suunnittelussa ja toteutuksessa
- suunnitella, organisoida, analysoida, raportoida käytettävyystutkimuksen
- evaluoida verkkosivun, sovelluksen ja muiden digitaalisten tuotteiden tai
palvelujen käytettävyyttä


Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriaosa 25%
Teoriaosan harjoitukset 25%
Projektityö 50%

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arvioinnissa noudatetaan Laurean AMK-opintojen vaatimustaso II kriteerejä alla kuvatulla tavalla.

Hylätty (0)

- mihinkään arvosanaan oikeuttavat kriteerit eivät toteudu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Suomeksi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta