Siirry suoraan sisältöön

Palvelujärjestelmien kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9146-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 16.10.2022

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Leila Jaakkola
  • Tuula Kuivanen
  • Anikó Lehtinen
  • Henry Lybäck

Vastuuopettaja

Henry Lybäck

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1A (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 1B (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MSA221SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1A
  • Pienryhmä 1B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää palveluprosesseja osana palvelujärjestelmää
- arvioida ja kehittää palvelutuotantoa
- suunnitella ja tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja
- toimia esimiehenä palvelutuotannossa

Toteutustapa

Opintojakson toteutus koostuu teoriaopetuksen ja käytännön opetuksesta.
Teoriaopetus toteutetaan intensiiviviikkoina A-ryhmä vkolla 34 ja 41 ja B-ryhmä vkolla 33 ja 40. Aikataulu ja sisältö tulee Canvas työtilaan.

BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutetaan vuoroviikoin. A-ryhmä viikot 33, 35, 37, 39, 41, ja B-ryhmä viikot 34, 36, 38, 40,41
BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee sähköpostitse ilmoittautuneille opiskelijoille sekä BarLaurea-työtilaan Optimassa.

BarLaurean käytännön oppimisvuorot ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaureassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jokinen, P., Laine, H. ja Lampi, R. 2002. Ammattikeittiön laitteet ja työvälineet. WSOY.

Immonen, I., Laaksonen, S., Lattu, L. ym. 2010. Erityisruokavalioiden valmistus ammattikeittiössä. Helsinki: WSOYPro.

Kela ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Toinen, uudistettu painos. Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus - Terveyttä ruoasta. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/159824/Korkeakouluopiskelijoiden_ruokailusuositus_2016_korjattu.pdf?sequence=5

Lampi, R., Laurila, A. & Pekkala, M-L. 2012. Ruokapalvelut työnä. SanomaPro.

Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.

Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: SanomaPro.

Mykkänen, J. & Ursin, H. 2006. Tarjoilukirja. Restamark.

Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiöiden ruokatuotantoprosessit. Mikkelin ammattikorkekoulu. A: Tutkimuksia ja raportteja 22. https://laurus.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=ammattikeittiöiden+ruoka?&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=50&searchType=1&page.search.search.button=Hae

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Terveyttä ruoasta! http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf

Ylikoski, T.2000. Unohtuiko asiakas?. Keuruu:KY-Palvelu.

Työhön perehdyttäminen ja opastus - ennakoivaa työsuojelua, Työturvallisuuskeskus (optiman materiaaleissa)

Kangas,P. 2004. Perehdyttäminen palvelualoilla. Edita. (osin skannattuna optimassa)

Hotellin ja ravintolan työturvallisuus Työturvallisuuskeskus (kirjastossa)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ydinosaamista, ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.

Kansainvälisyys toteutuksella

BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme. BarLaureassa opiskelijat pääsevät päivittäin toimimaan englannin kielellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia: BL-vuoroja 26 kpl X 7 tuntia = 182, jää 88 tuntia teoriaopintoihin.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia

Arviointi etupäässä laadullista sisältäen BL-opiskelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin 40% arvosanasta.

Teoriaosuus linkittyy käytännön osaamisen alla olevien tehtävien kautta ja vastaa 60% arvosanasta.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Flow-teemaviikon toteuttaminen ja raportointi, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi 1-5.
4) Omavalvonta, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
5) Työturvallisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
6) Ravitsemus ja vastuullisuus, ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana.
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta tämän jälkeen, voit korvata sen opintojaksolla ML00BW67 Ravitsemispalveluprosessit 10 op edellyttäen, että et ole suorittanut vastaavaa opintoa.