Palveluinnovaatiot (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9145-MKA1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
12.09.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Miia Vakkuri
- Henry Lybäck
Vastuuopettaja
Miia Vakkuri
Ryhmät
-
MKA217KNMatkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K17, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja
Toteutustapa
Projektitoimeksiantajan antaman kehityshankkeen suunnittelu, toteutus ja arviointi palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen.
Palvelukonseptin ideoinnissa käytetään hyödyksi
yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä:
Lean Service Creation
Benchmarking
Haastattelu
Havainnointi
Persoonat
Asiakaspolku
Value Proposition Canvas
Trend Canvas
Business Model Canvas
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikoittain. Lähitapaamisia on lähes joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin (mikäli poissaoloja on enemmän kuin 3 krt, hylätään suoritus). Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ke 12.9.2018 klo 9-15. Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Aika ja paikka
Lukukausi: syksy 2018.
Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Tiimityöskentelyä tehdään tiimeissä myös muina aikoina.
Lähitapaamisia on lähes joka viikko ja projektitoimeksiantoa
tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is service design thinking: basics - tools - cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana http://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Julkaistu myös E-kirjana http://www-ellibslibrary-com.nelli.laurea.fi/book/978-952-14-1688-0
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. New Jersey: Hoboken, John Wiley & Sons Inc. Julkaistu myös E-kirjana https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2670000000592458
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
http://libguides.laurea.fi/c.php?g=224541&p=3296882
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitämme Kotipizza Groupin palveluliiketoimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja: Vastuuopettaja Miia Vakkuri
miia.vakkuri@laurea.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa kehittämistyön- ja palvelumuotoilunmenetelmistä
•työskennellä monialaisissa projekteissa
•soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää innovatiivisia työtapoja
Arviointikriteereinä ovat:
1. Yrittäjäosaaminen
2. Työkaluosaaminen
3. Palvelumuotoiluosaaminen
4. Asiakasempatiaosaaminen
5. Testausosaaminen
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.
Lisätiedot
Viimeinen toteutus kevätlukukaudella 2024. Mikäli opintojakso on tämän jälkeen suorittamatta, se on mahdollista korvata opintojaksolla ML00BW68 Palvelumuotoilua käytännössä edellyttäen, että sinulla ei ole vastaavia opintoja.