Marjaana Salomaa
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Esimerkiksi: Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät. Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks. Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods. Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf) Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley. Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. The future of service business innovations. Tekes 2010. Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly. Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääsääntöisesti Zoom-tapaamisissa.
Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa kehittämistyön- ja palvelumuotoilunmenetelmistä
•työskennellä monialaisissa projekteissa
•soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää innovatiivisia työtapoja
Arviointikriteereinä ovat:
1. Yrittäjäosaaminen
2. Työkaluosaaminen
3. Palvelumuotoiluosaaminen
4. Asiakasempatiaosaaminen
5. Testausosaaminen
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä. Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä/ryhmätöinä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Laurea Leppävaara, palvelu
Marjaana Salomaa, Päivi Mantere
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä koko opintojakson ajan. Lähitapaamisia mm. Zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken aikataulun mukaisesti. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” Tällä opintojaksolla opintopaikka otetaan vastaan tekemällä ennakkotehtävän.
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
10 op
9 op
H-5
-
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.
10 op = 270 tuntia
Zoom-ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Huomioi, että yhteisiin tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 25h.
Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 245 h, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää viikossa.
• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat pääsääntöisesti Zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä