•   Palveluinnovaatiot A9145-3008 01.01.2021-31.07.2021  10 op  (MLA219SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
    - työskennellä monialaisissa projekteissa
    - soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

    Vastuuopettaja

    Marjaana Salomaa

    Toteutusmuoto

    10% Lähiopetus, 90% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkiksi: Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät. Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks. Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods. Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf) Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley. Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. The future of service business innovations. Tekes 2010. Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly. Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

    Toteutustapa

    Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
    Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
    Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
    Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääsääntöisesti Zoom-tapaamisissa.
    Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
    Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa kehittämistyön- ja palvelumuotoilunmenetelmistä
    •työskennellä monialaisissa projekteissa
    •soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää innovatiivisia työtapoja
    Arviointikriteereinä ovat:
    1. Yrittäjäosaaminen
    2. Työkaluosaaminen
    3. Palvelumuotoiluosaaminen
    4. Asiakasempatiaosaaminen
    5. Testausosaaminen
    Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä. Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä/ryhmätöinä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • MLA219SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Marjaana Salomaa, Päivi Mantere

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä koko opintojakson ajan. Lähitapaamisia mm. Zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken aikataulun mukaisesti. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” Tällä opintojaksolla opintopaikka otetaan vastaan tekemällä ennakkotehtävän.

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    10 op

    Virtuaaliosuus

    9 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    -

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.

    Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
    Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    10 op = 270 tuntia
    Zoom-ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
    Huomioi, että yhteisiin tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 25h.
    Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 245 h, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää viikossa.

    Sisältö ja sen jaksotus

    • kehittämistarpeen määrittely
    • kontekstin ja tietämysperustan luonti
    • kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    • työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

    Aika ja paikka

    Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
    Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat pääsääntöisesti Zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
    Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä