•   Palveluinnovaatiot A9145-3005 01.08.2020-31.12.2020  10 op  (MLA219KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
    - työskennellä monialaisissa projekteissa
    - soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

    Vastuuopettaja

    Päivi Mantere

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkiksi: Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät. Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks. Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods. Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf) Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley. Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön. The future of service business innovations. Tekes 2010. Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly. Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

    Toteutustapa

    Jaksolle osallistumisen edellytys on jakson kirjallisuuslähteisiin tutustuminen, ennakkotehtävän tekeminen ja palauttaminen ennen jakson alkua. Lisätietoa tehtävästä ja sen palauttamisesta toimitetaan jaksolle hyväksytyille.
    Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
    Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
    Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
    Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu zoom-tapaamisissa.
    Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
    Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa huomioidaan erityisesti kehittämisprojekti ja siinä työskentely:
    • hankkeen luovuus ja uutuusarvo
    • työelämän tai hankkeen asiakkaan arviointi
    • aktiivinen osallistuminen hanketyöhön ja kontaktitunneille sekä hankeraportointi
    • käytettyjen soveltavan tki- toiminnan työvälineiden ja menetelmien haltuunotto ja käyttäminen
    • tiimin itsearviointi tuotoksesta
    • itsearviointi ja vertaisarviointi työskentelystä
    Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.
    Opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä on edellytys opintojaksolle osallistumiselle (hyväksytty/hylätty arviointi).
    Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.

    Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Ryhmä(t)
    • MLA219KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Marjaana Salomaa, Päivi Mantere

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikottain. Lähitapaamisia zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken lähes joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksissä. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ja ovat palauttaneet ennakkotehtävän, joka lähetetään opintojakson opiskelijoille sähköpostitse. Opetusaika zoom-päivinä klo 8-9.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” Tällä opintojaksolla opintopaikka otetaan vastaan tekemällä ennakkotehtävän.

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    7 op

    Virtuaaliosuus

    10 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
    Opintojaksolla tehdään yhteistyöprojekti Kelan kanssa. Teemana asiointiuudistus.
    Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
    Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    10 op = 270 tuntia
    Zoom-ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
    Huomioi, että yhteisiin zoom tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 16h.
    Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 255 h, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää.

    Sisältö ja sen jaksotus

    • kehittämistarpeen määrittely
    • kontekstin ja tietämysperustan luonti
    • kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    • työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

    Aika ja paikka

    Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
    Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
    Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä ja tavoitesuhteisesti. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Hyvä

    Opiskelija osaa: * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa.