Siirry suoraan sisältöön

Palveluinnovaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9145-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Marjaana Salomaa
  • Päivi Mantere

Vastuuopettaja

Päivi Mantere

Ryhmät

  • MLA219KA
    Palveluliiketoiminnan koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

Toteutustapa

Jaksolle osallistumisen edellytys on jakson kirjallisuuslähteisiin tutustuminen, ennakkotehtävän tekeminen ja palauttaminen ennen jakson alkua. Lisätietoa tehtävästä ja sen palauttamisesta toimitetaan jaksolle hyväksytyille.
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu zoom-tapaamisissa.
Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

Aika ja paikka

Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
Opintojaksolla tehdään yhteistyöprojekti Kelan kanssa. Teemana asiointiuudistus.
Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Zoom-ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Huomioi, että yhteisiin zoom tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 16h.
Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 255 h, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää.

Sisältö ja sen jaksotus

• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikottain. Lähitapaamisia zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken lähes joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksissä. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ja ovat palauttaneet ennakkotehtävän, joka lähetetään opintojakson opiskelijoille sähköpostitse. Opetusaika zoom-päivinä klo 8-9.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” Tällä opintojaksolla opintopaikka otetaan vastaan tekemällä ennakkotehtävän.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan erityisesti kehittämisprojekti ja siinä työskentely:
• hankkeen luovuus ja uutuusarvo
• työelämän tai hankkeen asiakkaan arviointi
• aktiivinen osallistuminen hanketyöhön ja kontaktitunneille sekä hankeraportointi
• käytettyjen soveltavan tki- toiminnan työvälineiden ja menetelmien haltuunotto ja käyttäminen
• tiimin itsearviointi tuotoksesta
• itsearviointi ja vertaisarviointi työskentelystä
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.
Opintojaksoon liittyvä ennakkotehtävä on edellytys opintojaksolle osallistumiselle (hyväksytty/hylätty arviointi).
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.

Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä ja tavoitesuhteisesti.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
* Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.

Lisätiedot

Viimeinen toteutus kevätlukukaudella 2024. Mikäli opintojakso on tämän jälkeen suorittamatta, se on mahdollista korvata opintojaksolla ML00BW68 Palvelumuotoilua käytännössä edellyttäen, että sinulla ei ole vastaavia opintoja.