•   Palveluyrityksen toimintaympäristö A9129-3018 26.01.2022-20.03.2022  5 op  (MSA221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
    - esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3 Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

    Toteutustapa

    Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa.
    Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä näiden kertojen välillä.

    TÄRKEÄÄ:
    VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA ALOITUSKERRALLE KE 26.1. TAI ILMOITTAMALLA POISSAOLOSTA ALOITUSKERRALTA ETUKÄTEEN LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.
    .
    Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
    Ohjaus ja viestintä tapahtuu lähiopetuskerroilla ja Canvasissa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Tehtävät:

    1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
    2) itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

    Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    26.01.2022 - 20.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Leila Jaakkola, Mervi Niemelä

    Lisätietoja opiskelijoille

    HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE OPETUSKERRALLE KE 26.1. - ILMOITATHAN, JOS ET VOI OSALLISTUA.
    TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. OPETUSKERRALLA.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 26.1..
    Opintojakso päättyy 20.3.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
    PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
    Itse- ja vertaisarviointi 10 h
    Osallistuminen lähiopetuskerroilla ja tiimityöskentykertoihin 20 h
    Yhteensä 135 h
    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
    - yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
    - toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden