Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9128-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Jami Riihihuhta
  • Sini Setälä

Vastuuopettaja

Jami Riihihuhta

Ryhmät

  • MSA221SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa

Toteutustapa

Lähiopetusta, tiimityötä, yksilötyötä.
Sisältää käyntejä Laurean ulkopuolisiin kohteisiin ja verkko-opetusta.

Aika ja paikka

Ensimmäisellä lähikerralla on pakollinen läsnäolo.
Läsnäoloa edellytetään myös tehtävien ja harjoitusten käsittelyjen yhteydessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita.
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY
Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita.
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa.
Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita.
Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus.
Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published.
Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY.
Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy.
Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books.
** Muu erikseen opintojaksolla osoitettu kirjallisuus

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yksilötyö ja tiimeissä tehtävä projektityö.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulun mukaiset kontaktikerrat ja palautuspäivämäärät.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käydään läpi palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa. Jaksolla tutustutaan mm. ostopäätöksentekoon, segmentointiin ja markkinoinnin kilpailukeinoihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi lehtorit antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan.
KIITETTÄVÄ
arvosana 5
Opiskelija osaa:
• Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
• Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
• Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
• Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
• Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
• Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
• Edistää ryhmän toimintaa.
• Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
HYVÄ
arvosana 3
Opiskelija osaa:
• Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
• Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
• Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
• Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
• Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
• Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
• Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
• Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
TYYDYTTÄVÄ,
arvosana 1
Opiskelija osaa:
• Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
• Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
• Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
• Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
• Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
• Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
• Toimia ryhmän jäsenenä.
• Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Englanni

Lisätiedot

Opintojaksosta ei ole enää toteutuksia. Voit korvata opintojakson suorittamalla opinnon ML00BW61 Liiketoiminnan suunnittelu ja talousjohtamisen perusteet 10 op edellyttäen, että et ole suorittanut vastaavaa opintoa.