•   Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi A9128-3011 23.08.2021-13.12.2021  10 op  (MLA221KA2) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
    - esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
    - segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
    - soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa

    Vastuuopettaja

    Sini Temisevä

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum. Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita. Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita. Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa. Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita. Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus. Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy. Mäntyneva, M, Heinonen, J. & Wrange, K. 2008. Markkinointitutkimus. Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published. Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY. Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy. Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books. ** muu luennolla jaettava materiaali

    Toteutustapa

    Aloitus Zoomissa 23.8.2021, loppuesitykset kampuksella 13.12.2021. Yksi työpaja kampuksella lähipäivässä 11.10.2021, muuten ohjaus ja luennot verkossa Zoomissa https://laurea.zoom.us/j/64029169938.
    Verkkoluennot maanantaisin pääasiassa 15.00-16.00 tai 16.00-17.00.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Viisi tehtävää, kustakin saa yhden pisteen (jos suoritus on hyväksytty). Jokaisesta tehtävästä täytyy olla jotain suoritettuna.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    23.08.2021 - 13.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • MLA221KA2
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Jarmo Heinonen, Sini Temisevä

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
    - esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
    - segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
    - soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään yksilötehtävinä liiketoimintasuunnitelma, joka pitää sisällään (markkinoinnin, mainonnan, budjetoinnin, katetuottolaskelman ja strategian).

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Kickoff Zoom 23.8. 2021 klo 10.00-11.30. Läsnäolo loppuesityksessä 13.12.2021 tarpeen.
    Toteutus erillisen aikataulun mukaan.

    Aika ja paikka

    Kickoff 23.8. 2021 klo 10.00-11.30.
    Toteutus erillisen aikataulun mukaan.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden