•   Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi A9128-3009 07.09.2021-31.12.2021  10 op  (MSA221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
    - esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
    - segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
    - soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa

    Vastuuopettaja

    Sini Temisevä

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum. Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita. Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita. Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa. Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita. Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus. Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy. Mäntyneva, M, Heinonen, J. & Wrange, K. 2008. Markkinointitutkimus. Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published. Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY. Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy. Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books. ** Muu erikseen opintojaksolla osoitettu kirjallisuus

    Toteutustapa

    Ensimmäisellä lähikerralla 7.9.2020 on pakollinen läsnäolo.
    Läsnäoloa edellytetään myös tehtävien ja harjoitusten käsittelyjen yhteydessä.
    Sisältää käyntejä Laurean ulkopuolisiin kohteisiin ja verkko-opetusta.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
    Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
    Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi opettajat antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan.
    KIITETTÄVÄ
    arvosana 5
    Opiskelija osaa:
    • Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
    • Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
    • Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
    • Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
    • Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
    • Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
    • Edistää ryhmän toimintaa.
    • Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
    HYVÄ
    arvosana 3
    Opiskelija osaa:
    • Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
    • Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
    • Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
    • Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
    • Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
    • Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
    • Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
    • Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
    TYYDYTTÄVÄ,
    arvosana 1
    Opiskelija osaa:
    • Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
    • Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
    • Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
    • Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
    • Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
    • Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
    • Toimia ryhmän jäsenenä.
    • Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    07.09.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Jarmo Heinonen, Sini Temisevä

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojaksolla käydään läpi yrityksen toimintamalleja, markkinoinnillisia ja mainonnallisia asioita. Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman, jonka voisi toteuttaa käytännössä.

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Yksilötyönä tehtävä projektityö, sisältää viisi osa-aluetta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Aikataulun mukaiset kontaktikerrat ja palautuspäivämäärät. Annettu tehtävä annetaan tunnilla.

    Aika ja paikka

    Pääsääntöisesti Leppävaara. Aikataulun mukaan.